Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGustavsen, Jan-Asle
dc.contributor.authorHenriksen, Bjørnar
dc.date.accessioned2007-06-28T10:34:18Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/137192
dc.descriptionMasteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 2005 - Høgskolen i Agder, Grimstaden
dc.description.abstractDette er en hovedoppgave som vi har utført for en bedrift i Arendal, Ctrl-IT Systems. Etter å ha hatt et foredrag om sine produkter og fått forespørsel om dette kunne brukes av dyslektikere, ønsket Ctrl-IT å få laget en prototyp av et lydopptaksprogram, med tale-til-tekst verktøy. De utarbeidet en oppgavebeskrivelse sammen med Bente Skattør ved Høgskolen i Agder som vi syntes virket interessant, derfor valgte vi denne oppgaven. I Norge har ca 2-5 % av befolkningen dysleksi. Det er vanskelig å sette en grense på hva som er lese- og skrivevansker og hva som er dysleksi, grunnet de mange definisjonene på dysleksi. Dysleksi er et problem som kan være arvelig, og det er derfor viktig at man er påpasselig angående dette problemet hvis det er dysleksi i familien. Vi har også merket at det er stor forskjell i de forskjellige aldersgruppene, for de yngste er litt mer sjenerte og vil ikke ha så mye oppmerksomhet. De eldre er mer åpne angående sitt problem og har lettere for å snakke om sine problemer og erfaringer. I hovedoppgaven brukte vi Contextual Design (CD) for å lage en prototyp av programmet. Dette var et krav i oppgavebeskrivelsen, og fordi det er en kundesentrert prosess hvor man får et godt innblikk i hvordan elever jobber på skolen og hjemme. Ved å bruke CD får en fulgt elevene i deres arbeidssituasjon og de er med på hele utviklingsprosessen av prototypen. Dette gjør at deres interesser er ivaretatt, og at deres ønsker og behov blir tatt til etterretning. De resultatene vi fikk med CD resulterte i en prototyp. Dette ble en modell som viser hvilke muligheter du har i programmet og gir en indikasjon på hvordan programmet kan se ut. Vi hadde mange samtaler med elever som har dysleksi, hvor de så på prototypen vår og kommenterte ting de ville endre på eller som de syntes var bra. Elevene virket svært fornøyd med det vi har kommet fram til, men de mente at en tale-til-tekst motor må skaffes for at dette programmet skal bli en suksess. Vi hadde også et møte med Ctrl-IT for å vise Prototypen før den var helt ferdig. Denne prototypen er ikke et ferdig program, men det er en rettesnor for videre arbeid. Det er kun en prototyp som viser hvordan en ferdig applikasjon kan se ut. Vi hadde fokus på å lage en god prototyp, ikke å lage et fullverdig program. Derfor er det heller ingen funksjonalitet i denne prototypen.en
dc.format.extent4222277 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagenob
dc.publisherHøgskolen i Agder
dc.publisherAgder University College
dc.subject.classificationIKT590
dc.titleUtvikling av brukergrensesnitt til audio-applikasjon for dyslektikere ved bruk av Contextual Designen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Systemutvikling og -arbeid: 426


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel