Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLedum, Magne
dc.contributor.authorSørensen, Thomas André
dc.date.accessioned2007-06-20T12:57:15Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.citationLedum, M., & Sørensen, T. A. (2006). Adopsjon og bruk av møtestøttesystem for byggebransjen. [Forfatterne], Grimstaden
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/137168
dc.descriptionMasteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 2006 - Høgskolen i Agder, Grimstad
dc.description.abstractDenne oppgaven er en del av et forsknings og utviklingsprosjekt som skal se om kommunikasjonen mellom prosjektering og drift i byggebransjen kan forbedres ved bruk av et møtestøttesystem. Oppgaven har vært å beskrive og forklare adopsjon og bruk av dette møtestøttesystemet i to byggeprosjekter, Guldmand Brygge 2 og Moss Glassverk i henholdsvis Skanska og Selvaagbygg. I tillegg har vi fungert som fasiliatorer og assistert brukerne ved behov. Møtestøttesystemet består av to hoveddeler hvor det ene er et prosjekthotell som er tilpasset byggebransjen, Byggeweb, og det andre er en webkonferanseapplikasjon, WiredRed. I tillegg kommer møteromsutstyr som projektor, interaktiv tavle og audio/videoutstyr. Oppgaven er utført som en kasusstudie hvor datainnsamlingen hovedsakelig har foregått ved observasjoner og intervjuer. Observasjonene har blitt gjennomført over en periode på ca. tre måneder, hovedsakelig på byggeplassen Guldmand Brygge 2. På grunn av utenforstående forhold ble ikke systemet introdusert for Moss Glassverk før mot slutten av vår oppgaveperiode så vi fikk ikke observert faktisk bruk på denne byggeplassen. Resultatene fra Guldmand Brygge 2 har vist at bruk av Byggeweb i byggemøter ved å vise tegninger via projektor har blitt adoptert, og erstattet den tidligere møteformen som baserte seg på bruk av papirtegninger. Mer spesielle funksjoner som interaktiv tavle har vist seg å ha en større brukerterskel og har ikke kunnet erstatte tusj og tradisjonelle tavleverktøy. Konferansesystemet har, på tross av stor oppfattet nytteverdi fra brukerne, ikke blitt brukt i reelle situasjoner. Dårlig lydkvalitet må ta en del av skylden for dette, men det har også kommet frem at webkonferansen er for teknisk orientert og komplisert i forhold til brukernes behov. I Selvaagbygg har vi ikke kunnet observere bruk av systemet, men vi har kartlagt hvilke holdninger som finnes angående det å ta i bruk et møtestøttesystem. De har allerede en database for å legge ut tegninger og lignende, så for disse er det i utgangspunktet konferansesystemet som er den mest interessante delen av møtestøttesystemet.en
dc.format.extent2179499 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Agderen
dc.subjectMøtestøttesystemeren
dc.subjectByggebransjenen
dc.subject.classificationIKT590
dc.titleAdopsjon og bruk av møtestøttesystem for byggebransjenen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Kommunikasjon og distribuerte systemer: 423
dc.source.pagenumber123 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel