dc.contributor.author | Ledum, Magne | |
dc.contributor.author | Sørensen, Thomas André | |
dc.date.accessioned | 2007-06-20T12:57:15Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.citation | Ledum, M., & Sørensen, T. A. (2006). Adopsjon og bruk av møtestøttesystem for byggebransjen. [Forfatterne], Grimstad | en |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/137168 | |
dc.description | Masteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 2006 - Høgskolen i Agder, Grimstad | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er en del av et forsknings og utviklingsprosjekt som
skal se om kommunikasjonen mellom prosjektering og drift i byggebransjen
kan forbedres ved bruk av et møtestøttesystem. Oppgaven har vært å
beskrive og forklare adopsjon og bruk av dette møtestøttesystemet i to
byggeprosjekter, Guldmand Brygge 2 og Moss Glassverk i henholdsvis
Skanska og Selvaagbygg. I tillegg har vi fungert som fasiliatorer og assistert
brukerne ved behov.
Møtestøttesystemet består av to hoveddeler hvor det ene er et
prosjekthotell som er tilpasset byggebransjen, Byggeweb, og det andre er en
webkonferanseapplikasjon, WiredRed. I tillegg kommer møteromsutstyr som
projektor, interaktiv tavle og audio/videoutstyr.
Oppgaven er utført som en kasusstudie hvor datainnsamlingen
hovedsakelig har foregått ved observasjoner og intervjuer. Observasjonene
har blitt gjennomført over en periode på ca. tre måneder, hovedsakelig på
byggeplassen Guldmand Brygge 2. På grunn av utenforstående forhold ble
ikke systemet introdusert for Moss Glassverk før mot slutten av vår
oppgaveperiode så vi fikk ikke observert faktisk bruk på denne byggeplassen.
Resultatene fra Guldmand Brygge 2 har vist at bruk av Byggeweb i
byggemøter ved å vise tegninger via projektor har blitt adoptert, og erstattet
den tidligere møteformen som baserte seg på bruk av papirtegninger. Mer
spesielle funksjoner som interaktiv tavle har vist seg å ha en større
brukerterskel og har ikke kunnet erstatte tusj og tradisjonelle tavleverktøy.
Konferansesystemet har, på tross av stor oppfattet nytteverdi fra
brukerne, ikke blitt brukt i reelle situasjoner. Dårlig lydkvalitet må ta en del av
skylden for dette, men det har også kommet frem at webkonferansen er for
teknisk orientert og komplisert i forhold til brukernes behov.
I Selvaagbygg har vi ikke kunnet observere bruk av systemet, men vi
har kartlagt hvilke holdninger som finnes angående det å ta i bruk et
møtestøttesystem. De har allerede en database for å legge ut tegninger og
lignende, så for disse er det i utgangspunktet konferansesystemet som er den
mest interessante delen av møtestøttesystemet. | en |
dc.format.extent | 2179499 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Agder | en |
dc.subject | Møtestøttesystemer | en |
dc.subject | Byggebransjen | en |
dc.subject.classification | IKT590 | |
dc.title | Adopsjon og bruk av møtestøttesystem for byggebransjen | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Kommunikasjon og distribuerte systemer: 423 | |
dc.source.pagenumber | 123 s. | en |