Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLaupsa, Vidar
dc.contributor.authorOlsen, Nina
dc.date.accessioned2007-06-27T07:59:54Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/137140
dc.descriptionMasteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 2006 - Høgskolen i Agder, Grimstaden
dc.description.abstractDenne studien ser nærmere på nytten av en nasjonal plattform for deling og utvikling av læremateriell, og hvordan man slik kan dele læremateriell på en måte som gjør at flest mulig lærere får størst mulig utbytte av det. Studien ble gjennomført for å avdekke holdninger hos norske lærere til en slik plattform, hvordan man skal få dem til å bruke den, og eventuelle gevinster den kan gi. Vi har også lagt frem et forslag til retningslinjer for format til bruk på en slik plattform. Det finnes flere gode norske nettsteder for deling av læremateriell, men disse fokuserer oftest bare på ett spesielt fag eller tema. Vi har inntrykk av at norske nettsteder der læremateriell deles ikke er mye brukt. I våre undersøkelser har vi ikke funnet noen norske nettsteder som har forsøkt å legge til rette for utvikling av læremateriell. Vi viser i oppgaven at et stort flertall av lærerne som har respondert på våre undersøkelser er svært positive til å dele læremteriell, samarbeide om utvikling av læremateriell ved hjelp av et nettsted og til å la andre videreutvikle egenprodusert læremateriell. Det virker dermed som om man allerede har noen av de rette forutsetningene for å lykkes med en plattform for deling og utviklig av læremateriell. En annen forutsetning for å lykkes med en slik plattform er at man tar hensyn til lærernes varierende IKTkunnskaper, og bygger opp nettstedet med tilhørende innhold på et godt pedagogisk, strukturert og strategisk vis. Det bør også lages en plan for å sikre rekruttering som helst bør innebære en grad av kontakt ansikt til ansikt mellom brukern. Ikke minst bør man ha noen tiltak som skal hjelpe å sikre at man har mange nok brukere som bidrar med eget læremateriell, slik at innholdet på plattformen kan øke. Ved å legge til rette for deling av læremateriell som åpent innhold kan lærere hente inspirasjon fra andre sitt læremateriell, og de kan få hjelp til å variere undervisningen og i tillegg gjøre arbeidet mer effektivt. Våre funn indikerer også at det kan være en god idé å dele digitalt læremateriell som ikke nødvendigvis trengs å gjennomføres elektronisk.Datagrunnlaget for oppgaven er basert på to spørreundersøkelser hvor den første er rettet mot utvalgte lærere i grunnskolen og en videregående skolen, og den andre er rettet mot brukere av tre norske nettsteder som deler digitale læringsressurser. Det har også blitt gjennomført en teoristudie og et forsøk med en gruppe studenter som tar et fag i lærerutdanningen på Høgskoen i Agder, hvor de har brukt et nettsted tilrettelagt for deling og utvikling av læremateriell.en
dc.format.extent2947761 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagenob
dc.publisherHøgskolen i Agder
dc.publisherAgder University College
dc.subject.classificationIKT590
dc.titleNasjonal plattform for deling og utvikling av læremateriellen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Kunnskapsbaserte systemer: 425
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Systemutvikling og - arbeid: 426


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel