Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVestbø, Roberth
dc.date.accessioned2009-03-11T14:15:39Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/137017
dc.descriptionMasteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 2007 – Høgskolen i Agder, Grimstaden
dc.description.abstractBatteridrevne trådløse sensornettverk kan dra nytte av intelligente metoder for å spare strøm på batteriene. Denne oppgaven ser på tre forskjellige maskinlæringsalgoritmer for kontroll av strømforbruket, Hensikten med den intelligente kontrollen er å oppnå ønsket tjenestekvalitet, samtidig som sensorenes forbruk av batteri minimaliseres. I utfordrende miljøer der sensorer kan bli ødelagt eller der radioforbindelsen kan ha vanskelige sendingsforhold, kan man benytte seg av flere sensorer enn man egentlig har behov for. Det er da viktig at de sensorene som er overflødig ikke er aktive, men skrudd av. På den måten kan sensorene spare på batteriet. Det er nettopp den styringen av hvem som skal være aktive og hvem som skal være avslått som er vurdert i denne masteroppgaven. De tre metodene jeg har vurdert er alle maskinlæringsalgoritmer. Den første metoden er basert på Goore-spill paradigmet og viser seg å være en treg metode. Goore-spill metoden bruker over 5000 iterasjoner for å slå på riktig antall sensorer. Iterasjoner regnes å være like for alle metodene og varer ett sekund. Den andre metoden jeg har jobbet med kalles Stochastic Weak Estimators. Denne metoden viser seg å være en rask og stabil metode, som ikke trenger mer enn 100 iterasjoner for å slå på riktig antall sensorer. Den tredje og siste metoden baserer seg på Bayes teorem, og viser seg å være den raskeste metoden. Den trenger bare 2-3 iterasjoner for å slå på det riktig antallet sensorer. Metodene er også testet med støy. Støy betyr tap av meldinger fra sensor til basestasjon, og grunnen er som regel vanskelige sendingsforhold. Det viser seg at Stochastic Weak Estimators metoden klarer seg med 0-30 flere iterasjoner selv om man har støy helt opptil 50%. Den Bayesianske metoden trenger ingen flere iterasjoner. Goore-spill metoden ser ikke ut til å bli særlig påvirket av støy på opptil 20 %, men metoden viser kun svake tegn til læring med støy på 50 %. Ellers ser man at støy gir et visst utslag for alle metodene ved at variasjonen øker (selv om middelverdien forblir den samme). Når det gjelder strømforbruket, så vil metoder som bruker få iterasjoner slik som Stochastic Weak estimators og den Bayesianske metoden, bruke mindre strøm enn metoder som trenger lenger tid for å nå riktig antall sensorer. Det kan også være andre faktorer som vil virke inn på strømforbruket, som for eksempel prosessering i sensorer, sensorer som er mer komplekse enn andre kan for eksempel bruke mer strøm enn de mer enkle utgavene. I denne oppgaven er Goore-spill metoden den metoden som bruker de mest komplekse sensorene.en
dc.format.extent795652 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherHøgskolen i Agder / Agder University Collegeen
dc.subject.classificationIKT590
dc.titleSensornettverk : batterisparende aktivering av sensoreren
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber50en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel