Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEldor, Kristin
dc.contributor.authorTorgersen, Ellen
dc.date.accessioned2012-10-02T11:53:35Z
dc.date.available2012-10-02T11:53:35Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136652
dc.descriptionMasteroppgave i ledelse ORG500 2012 – Universitetet i Agder, Grimstadno_NO
dc.description.abstractVi er to studenter som tar mastergrad i erfaringsbasert ledelse med spesialisering i personalledelse og kompetanseutvikling ved Universitet i Agder. Medlemmene i gruppen har grunnutdanninger som sykepleier og sosionom. I forbindelse med våre tidligere kurs i HMS-ledelse, har vi i løpet av høsten 2011 og våren 2012 jobbet med en undersøkelse i forhold til nærværsfaktorer i to attføringsbedrifter. Bakgrunnen for denne undersøkelsen var en undersøkelse vi gjorde i Varodd AS våren 2011, heretter benevnt kun som Varodd. Ut fra samtaler med direktøren utarbeidet vi den gang en problemstilling som fokuserte på hvilke faktorer som gjorde seg gjeldende for at bedriften nådde sine mål i forhold til nærværsgrad. Vi gjorde interessante funn som ga oss noen forestillinger om det motsetningsfylte i moderne arbeidsliv, og ønsket å undersøke temaet nærmere ved å gjøre en komparativ studie ved en liknende attføringsbedrift. Vi fikk gjennom vår veileder Atle Svendal kontakt med Durapart AS i Arendal, heretter benevnt som Durapart. Etter samtaler med kontaktpersonen i bedriften fant vi en problemstilling hvor vi fokuserer på hvilke nærværsfaktorer som gjør seg gjeldende i de to attføringsbedriftene og hvordan disse faktorene har betydning for graden av nærvær. For å gi undersøkelsen validitet, valgte vi i prosjektgruppen å sammenlikne to avdelinger innen produksjon og to avdelinger innen oppfølging for å se om nærværsfaktorene var ensartede uavhengig av organisering. Bakgrunnen for å velge ut fire avdelinger var at vi på forhånd hadde funnet ut at det var ulike måter å organisere avdelingene på, noe vi antok ville få betydning for hvordan HMS tiltak best implementeres i bedriften. En annen faktor som spiller inn ved implementering av HMS tiltak er hvorvidt ledelsen er klar over de ønsker og behov ansatte har. Vi fant det derfor også interessant å undersøke hvorvidt det var samsvar mellom hva ledere med personaloppfølgingsansvar mente ansatte så som viktige nærværsfaktorer og hva ansatte selv mente var nærværsfaktorer. Basert på det ovennevnte valgte vi følgende problemstilling til vår undersøkelse: ”Hvilke nærværsfaktorer ansees som viktige for ansatte ved Varodd og Durapart, og er det de samme nærværsfaktorene som gjør seg gjeldende i de ulike avdelingene?no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder / University of Agderno_NO
dc.titleNærværsfaktorer i to attføringsbedrifter : en komparativ undersøkelseno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.source.pagenumber93, [13]no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel