Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRosseland, Siren
dc.date.accessioned2012-07-03T12:31:16Z
dc.date.available2012-07-03T12:31:16Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136650
dc.descriptionMasteroppgave i ledelse ORG500 2011 – Universitetet i Agder, Grimstadno_NO
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i studiet ”Master i ledelse” med spesialisering i personalledelse og kompetanseutvikling ved Universitetet i Agder høsten 2011. Studiets emneplan beskriver at oppgaven skal være et selvstendig arbeid som viser teoretisk forståelse, metodemessig refleksjon og faglig modenhet i et sentralt fagområde i spesialiseringen. Læring i arbeidslivet er et sentralt fagområde i spesialiseringen og er valgt som tema for oppgaven. Jeg har arbeidet som enhetsleder i mange år og er opptatt av god kvalitet på tjenestene, samt et godt arbeidsmiljø for ansatte. Læring er en forutsetning for å lykkes med kvalitet og forbedringsarbeid i organisasjoner. Bakgrunnen for valg av tema er en interkommunal satsing på kvalitet og forbedringsarbeid som fant sted i fra 2008, i kommunene Audnedal, Marnardal og Åseral. Prosjektet ble kalt ”kvalitetsdokumentasjon og kvalitetsledelse” og resulterte i innføring av et elektronisk kvalitetssystem, KvalitetsLosen. KvalitetsLosen skulle bidra til økt kvalitet og forbedringsarbeid i kommunene. Jeg har vær opptatt av betingelsene for læring i kommunene og hvordan prosjektet skaper eller påvirker disse miljøene. Ledere har et utvidet ansvar for forbedringsarbeid i organisasjoner, og mitt fokus er ledere og deres læringsmiljø. I denne masteroppgaven ønsker jeg å undersøke følgende påstand: ”Ledere trenger praksisfellesskap for å leve opp til forventningen om å bruke KvalitetsLosen og prioritere forbedringsarbeid i det daglige.” Jeg har brukt Knud Illeris sin helhetsmodell for læring i arbeidslivet for å belyse problemstillingen og gi forklaringskraft til de empiriske funn. Modellen gir, gjennom sine ulike dimensjoner, elementer og samspill mellom disse, en oversikt over betingelser eller forutsetninger for læring i arbeidslivet. Gjennom læringsmodellens ulike dimensjoner og begreper har jeg undersøkt hva ledere i disse tre kommunene trenger for å leve opp til forventningen om å bruke KvalitetsLosen og prioritere forbedringsarbeid i det daglige. Dette innebefatter å benytte avviksmeldinger som utgangspunkt for læring og forbedring. Jeg bruker også annen teori som jeg mener belyser problemstillingen ytterligere. For å svare på problemstillingen har jeg valgt å benytte kvalitativ metode. Jeg har utført individuelle intervju av ledere i pleie- og omsorgstjenestene, og utført deltagende observasjon i lederes arbeidsfellesskap. Dette for å få innsikt i ledernes daglige arbeid, og utfordringer knyttet til KvalitetsLosen og forbedringsarbeid. Mine funn i kommunene viser at på det individuelle plan, er betingelsene for læring ut i fra Illeris sin læringsmodell til stede. Respondentene i kommunene har en arbeidsidentitet som utrykker lyst og motivasjon til å lære mer om KvalitetsLosen og forbedringsarbeid. Funnene knyttet til arbeidsplassen i kommunene viser at betingelsene for læring i følge Illeris sin modell bare delvis er til stede. Respondentene opplever forbedringsarbeid som viktig. De opplever at KvalitetsLosen som et teknisk hjelpemiddel, er nyttig for organisasjonens forbedringsarbeid. Dette gir impulser til læring. Samtidig oppgir respondentene å ha et arbeid med høy arbeidsbelastning og mangel på tid. De opplever liten grad av fellesskap med andre ledere hvor de kan utveksle erfaringer og utfordringer, i forbindelse med KvalitetsLosen og forbedringsarbeid. De utrykker en frustrasjon over å ikke få lært seg KvalitetsLosen skikkelig, og ikke få prioritert forbedringsarbeid slik de er motiverte for. Respondentene med en arbeidsidentitet som utrykker lyst og motivasjon til å lære, møter en arbeidspraksis med høy arbeidsbelastning og liten grad av praksisfellesskap hvor de kan utveksle erfaringer, reflektere og lære forbedringsarbeid. Et avvikende delfunn fra intervju og observasjon, viser en respondent som faktisk opplever et praksisfellesskap med andre ledere. I dette praksisfellesskapet, som består av fire ledere, opplever denne respondenten at utveksling av erfaring og læring knyttet til KvalitetsLosen og forbedringsarbeid finner sted. Det observeres her en læringsadferd i form av etterspørsel etter avvik og forbedringsarbeid av overordnet leder. Her brukes også avvik som utgangspunkt for læring og forbedring. I følge Wadel vil læringsadferd sette i gang læreprosesser (2008). Hovedfunnet er imidlertid at respondentene opplever mangel på praksisfellesskap seg imellom. De opplever mangel på fellesskap/arenaer hvor utveksling av erfaring refleksjon og læring finner sted. I følge Wenger og Illeris er et praksisfellesskap hvor utveksling av erfaring refleksjon og læring finner sted avgjørende for læring i arbeidslivet (Wenger, 2004, Illeris, 2006). Det kan dermed påstås at mangel på praksisfellesskap hindrer lederne i å bruke KvalitetsLosen og prioritere forbedringsarbeid i det daglige. Lederne trenger praksisfellesskapet for å bruke KvalitetsLosen og prioritere forbedringsarbeid i det daglige.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder / University of Agderno_NO
dc.titleLedere trenger praksisfellesskap for å bruke KvalitetsLosen og prioritere forbedringsarbeid i det daglige : en undersøkelse om betingelser for læring for ledere etter innføring av elektronisk kvalitetssystem, KvalitetsLosen i Audnedal, Marnadal og Åseral kommuneno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.source.pagenumber95no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel