Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWeidemann, Hilde
dc.contributor.authorAas, Aina Theresa Falch
dc.contributor.authorLia, Ingunn
dc.date.accessioned2012-10-02T12:53:17Z
dc.date.available2012-10-02T12:53:17Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136628
dc.descriptionMasteroppgave i ledelse ORG500 2012 – Universitetet i Agder, Grimstadno_NO
dc.description.abstractVi er tre studenter som har skrevet denne masteroppgaven som er en del av studiet: ”Ledelse med spesialisering i personalledelse og kompetanseutvikling”. Hovetema i oppgaven er læring, endring og ledelse på Berge Gård. Når læring her knyttes opp mot endring, relaterer vi endring til innføring av Samhandlingsreformen. Vår problemstillingen er: ”Hvordan opplever medarbeiderne på Berge Gård muligheter for læring på arbeidsplassen, og hvordan legger lederne til rette for og stimulerer til læring? ” Formålet med oppgaven har vært å se på sammenhengen mellom medarbeidernes opplevelse av læringsmuligheter på arbeidsplassen og hvilken betydning lederrollen og valg av lederstil kan ha på læring og læringsmuligheter. Vi ønsket å knytte læring opp mot endring fordi Samhandlingsreformen som ble iverksatt fra januar 2012, vil kreve endringer på Berge Gård og behovet for kompetanse vil øke på mange områder, da det vil være en større kompleksitet i den behandling og omsorg som skal tilbys pasientene i kommunehelsetjenesten. Som en teoretisk overbygning i drøftingene anvender vi Knut Illeris (2004) helhetsmodell for læring i arbeidslivet, samt annen teori som omhandler læring og ledelse. Vi har valgt en kvalitativ metode som tar utgangspunkt i teori av Kvale & Brinkmann (2009). Vi har også utgangspunkt i LØFT metodikk – løsningsfokusert tilnærming, med teori av Johnsrud Langslet (2000). Drøftingsdelen har både et medarbeiderperspektiv og et lederperspektiv og vi vektlegger her samspillet mellom medarbeiderne, ledelsen og omgivelsene. Som hovedresultat av drøftingene ser vi at både medarbeidere og ledere opplever at det skjer læring på Berge Gård, men at stram økonomi setter begrensninger. Vi finner at behov for mestring og medvirkning er sentrale elementer for læring og har på bakgrunn av det diskutert hvordan lederne ved valg av lederstil kan bidra til å imøtekomme disse behovene. Oppgaven konkluderer med at en coachende lederstil og LØFT tilnærming kan stimulere til læring. På bakgrunn av de muligheter vi har sett, har vi tillatt oss å komme med noen forslag til strukturelle endringer.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder / University of Agderno_NO
dc.titleLæring, endring og ledelse på Berge gård : hvordan opplever medarbeiderne på Berge gård muligheter for læring på arbeidsplassen, og hvordan legger lederne til rette for og stimulerer til læring?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.source.pagenumber140no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel