Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSætra, Mette
dc.date.accessioned2010-02-02T10:23:58Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136620
dc.descriptionMasteroppgave i ledelse 2009 – Universitetet i Agder, Grimstaden
dc.description.abstractHensikten med oppgaven er å bidra til større innsikt i begrepet myndiggjøring og hvordan den myndiggjorte medarbeider på sykehjem opplever det å være myndiggjort, spesielt når de økonomiske rammene blir trangere. Bakgrunnen for dette er at myndiggjorte medarbeidere på Feviktun Undervisningssykehjem, som er mine informanter, opplever at Feviktun det siste året har gjennomgått store økonomiske endringer i form av økonomiske nedskjæringer. Omdreiningspunktet i oppgaven er den myndiggjorte medarbeider og hennes opplevelse av å kjennetegnes som myndiggjort når rammene rundt endres. På denne bakgrunn blir følgende problemstillinger belyst i oppgaven: Hva kjennetegner en myndiggjort medarbeider, og hvordan påvirker trangere økonomiske rammer medarbeiderens opplevelse av å kunne opprettholde disse kjennetegn innen slike rammer? Oppgaven har et kvalitativt design med en fenomenologisk tilnærming. Metoder for innsamling av data har vært gruppeintervju med alle team i virksomheten, dialogkafé med et utvalgt team og individuelle dybdeintervju med en myndiggjort medarbeider fra hvert team. Det har vært viktig å få fram den myndiggjorte medarbeiders opplevelse i forhold til den aktuelle problemstilling. I analysen av datamateriale har jeg hatt en fortolkende tilnærming, basert på en hermeneutisk sirkel i den hensikt å oppnå økt forståelse. Innsamling av data har pågått i tre faser: Høsten 2008, våren 2009 og høsten 2009. Jeg har fokusert på to begreper som er relevante innenfor myndiggjøringsbegrepet; empowerment og medvirkning. Kjennetegnene på disse begrepene blir belyst i forhold til den myndiggjorte medarbeiders opplevelse av myndiggjøring. Den myndiggjorte medarbeiders opplevelse blir også belyst i forhold til krav / kontroll – modellen, i den hensikt å finne ut hvor den myndiggjorte medarbeider kan befinne seg i spennet mellom krav og kontroll. Oppgaven viser at økonomiske nedskjæringer kan virke hemmende for å kunne opprettholde det å være kjennetegnet som myndiggjort medarbeider i virksomheten. Mindre muligheter for kompetanseutvikling fremheves som det viktigste punktet. På grunn av at økt ansvar ikke alltid følges opp parallelt med økt myndighet og kompetanse, opplever den myndiggjorte medarbeider seg selv som mindre selvstendig og mindre beslutningsdyktig i mange situasjoner. I tillegg opplever hun et spenn mellom de krav som blir stilt om å være effektiv, samtidig med kravet om å gjøre en kvalitativ god jobb, basert på riktig kompetanse. Videre viser oppgaven at den myndiggjorte medarbeider opplever muligheter som myndiggjort. Til tross for trangere økonomiske rammer viser den myndiggjorte medarbeider vilje til å stå på. Drivkraften er tanken på å ha pasienten i fokus og viktigheten av å gjøre en innsats for at hverdagen til pasienten kan oppleves verdig og god. Oppgaven kan ha en overføringsverdi til andre sykehjem og undervisningssykehjem, fordi mange av disse virksomhetene opplever økonomiske nedskjæringer som Feviktun. Ved å få økt innsikt i myndiggjøring og den myndiggjorte medarbeiders opplevelse av dette kan oppgaven bidra til at andre kan se nytten ved myndiggjøring.en
dc.format.extent687213 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Agder / University of Agderen
dc.titleHva kjennetegner en myndiggjort medarbeider, og hvordan påvirker trangere økonomiske rammer medarbeiderens opplevelse av å kunne opprettholde disse kjennetegn innen slike rammer?en
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber120en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel