Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaneborg, Anders
dc.date.accessioned2010-02-02T10:17:44Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136618
dc.descriptionMasteroppgave i ledelse 2009 – Universitetet i Agder, Grimstaden
dc.description.abstractStyreledere i Coops sine samvirkelag ble invitert til å delta på et kompetanseutviklingsprogram. De deltok ikke i utformingen av målsettingen for programmet, og har ikke innsikt i hva som ligger som overordnet mål bak de enkelte temaene i programmet. Derfor baserer de seg på egne forventninger som er knyttet til kunnskapsgapet de har opplevd. For å forstå kompetanseprogrammet velger jeg å definere kompetansebegrepet med begrepet "handlingskompetanse". Handlingskompetanse består av fire kompetanseelementer. Metodekompetanse (evne til å anvende verktøy og metoder, f.eks konfliktløsing, teamteori, evaluering), Læringskompetanse (evne til innlæring eller internalisering, anvende den nye kunnskapen og organisasjonslæring), Relasjonskompetanse (bygge tillit, prestasjonshjelp, tilbakemeldinger), Oppgaveorientert fagkompetanse (økonomiforståelse som nøkkeltall, strategiarbeid). Datainnsamlingen har jeg foretatt ved bruk av dokumentanalyse, strukturerte intervjuer, småprat og gjennom observasjoner på hovedkontoret til Coop NKL. Nord- Norsk Lederutvikling, heretter omtalt som NNL, utviklet målene for programmet på bakgrunn av en bestilling og ønsker fra et ikke representativt utvalg av styreledere. NNL var ansvarlig for utarbeidelsen og gjennomføringen av programmet. Bestillingen kom fra Norges Kooperative Landsforening, heretter referert til som Coop NKL eller bare NKL. Klare funn viser at programansvarlig fokuserer på å tilegne deltakerne metodekompetanse, relasjonskompetanse og lærlingskompetanse for å sette styreledere i stand til å utføre sine oppgaver på en profesjonell måte. Deltakerne på sin side forventer nesten utelukkende å tilegne seg mest mulig oppgaveorientert fagkompetanse. Deltakerne ser i liten eller ingen grad at de kan direkte anvende den kompetansen programmet tilfører og at dette skal gjøre dem mer profesjonelle. Jeg vil argumentere for at deltakerne vil kunne anvende relasjonskompetansen, med vel så stor suksess som den oppgaveorienterte fagkompetansen. Svakheten med programmet er slik sett at deltakerne ikke har noen eierfølelse til bakenforliggende ideer i valg av innhold. En mulig måte å bevisstgjøre deltakerne på hvordan de kan anvende sin nyervervede kompetanse, er nettopp og gjøre dem kjent med argumentene for de ulike valgene som ble gjort i forhold til valg av innhold.en
dc.format.extent5729365 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Agder / University of Agderen
dc.titleHar styrelederprogrammet ført til økt opplevelse av profesjonalisering for styrelederne?en
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber132en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel