Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØgård, Monika
dc.contributor.authorMøgster, Hanne Elisabeth
dc.date.accessioned2010-02-02T12:49:55Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136604
dc.descriptionMasteroppgave i ledelse 2009 – Universitetet i Agder, Grimstaden
dc.description.abstractGjennom oppgaven ønsker vi å belyse hva som gjør arbeidet meningsfylt for den enkelte arbeidstaker. Problemstillingen er som følger: Hva gir de ansatte opplevelse av mening i arbeidet? To vesentlige trekk ved mening er for det første det subjektive aspektet; at mening er en individuell og dermed personlig opplevelse som ikke kan karakteriseres som noe objektivt. Og det andre er det kontekstuelle aspekt i menneskets opplevelsesverden. Det vil si å se sammenheng mellom de ulike fenomener (Ravn, 2008). Begrepet mening er komplekst, og for å få svar på problemformuleringen ble kvalitativ studie et naturlig valg for å forstå begrepet og for å se hvilke faktorer som bidrar til et meningsfylt arbeid. Dataene som prosjektet er basert på er fire gruppeintervjuer, to på hver av følgende bedrifter: Arendal bibliotek og ICA Maxi Arendal. Ravns artikkel: Mening i arbejdslivet – definition og konceptualisering (Ravn, 2008), er det teoretiske forankringspunkt i oppgaven. Ravn skriver i sin artikkel om fire faktorer som har betydning for mening: det å være bidragsyter, verdiskapelse, det produktive fellesskap og kompetanseutvikling. Disse faktorene er utgangspunkt for vår drøfting. I tillegg har vi utviklet en modell for meningsopplevelse, som er benyttet som et vertøy for vår diskusjon. Hva som oppleves som meningsfylt arbeid er ikke entydig blant våre informanter, og vi opplever det komplekst å kunne definere i hvilken grad deltakerne av undersøkelsen opplever at de har et meningsfylt arbeid eller ikke. Fellesbetegnelser som våre informanter sier gir mening er; utførelse av kjerneoppgaver, det gode kollegiale fellesskapet, kompetanseutvikling, medvirkning, tilbakemeldinger, samfunnsnytte og trygghet/humor. Vi ser også noen ulikheter og dette gikk på oppfattelse av hva kompetanseutvikling skal inneholde og bevisstheten av samfunnsnytte i tilknytning til det arbeidet informantene utfører. På Arendal bibliotek kan vi se at informantene finner mening med arbeidet ut fra et samfunnsnytte perspektiv. De opplever størst mening med arbeidet ved å skape verdi ved utførelse av sine kjerneoppgaver, som blant annet formidling. På ICA Maxi henter informantene sin meningsopplevelse i større grad fra en egennytte perspektiv, og grunnen til det er det sterke samholdet mellom kollegaer og jobbtrygghet. En utfordring i dette prosjektet er at alle faktorene vi har diskutert henger sammen, påvirker og er avhengig av hverandre i de ansattes opplevelse av mening i arbeidet.en
dc.format.extent1141263 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Agder / University of Agderen
dc.titleHva gir de ansatte opplevelse av mening i arbeidet? : en casestudie fra Arendal bibliotek og ICA Maxi Arendalen
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber127en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel