Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEsperås, Kirsti Anita
dc.date.accessioned2013-10-17T10:54:50Z
dc.date.available2013-10-17T10:54:50Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136588
dc.descriptionMasteroppgave i velferdsstudier - Universitetet i Agderno_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg samarbeid mellom hjem og skole som ikke har fungert slik det skal, og hvor fokus spesielt har vært rettet mot de konsekvenser et manglende, eller vanskelig samarbeid får for familien. I denne oppgaven har mine forskningsspørsmål vært: o Hvordan opplever foreldre samarbeidet med skolen? o Hvordan begrunner foreldre hvorfor samarbeidet ikke fungerer? o Har mødre og fedre lik opplevelse av konflikten? o Konfliktens innvirkning på barna i familien? o Hvilke tanker har foreldre om hvordan et godt samarbeid skal være, samt hva som må til for å klare dette? Gjennom kvalitative intervjuer har fire mødre og fire fedre fortalt sine historier om hvordan de opplever samarbeid med skolen, og hvordan familiene påvirkes av det som skjer i skolen. Forskningsfunn blir presentert og tolket ut ifra narrativ etikk, kritisk refleksjon, kulturpsykologi, sosialkonstruksjonisme og Bronfenbrenners teori om mikro-, meso-, ekso- og makrosystemer. Mine funn er for det første at barn som opplever vanskeligheter i skolehverdagen viser dette tydelig gjennom en vanskelig atferd hjemme og på skolen. Hjemme får frustrasjonene utløp rundt leksesituasjonen, og i noen tilfeller er vanskene så store at ungene viser tendenser til skolevegring. På skolen er disse elevene enten utagerende, eller innagerende. Et annet funn viser at foreldres helse blir påvirket av vanskelighetene i forhold til skole. Et tredje funn setter fokus på at far og mor takler problemene på ulike måter, og hvor det er mødrene som er den forelderen som står i kampen, med støtte fra far. Et siste funn bekrefter at andre barn i familien blir rammet av de problemene søsken opplever i skolen. Alle foreldrene jeg snakket med hadde klare meninger om hvordan et godt samarbeid med skolen burde fungere. Foreldrene la vekt på at lærere må ha hjerte med seg i jobben. De må kunne snakke om positive og negative ting og lærere må lytte til foreldre. Lærere og foreldre må ha tillit og respekt for hverandre.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationME 509
dc.titleSannhetens mange versjoner : hva slags konsekvenser får det for familien når samarbeidet mellom hjem og skole ikke fungerer?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Sociology: 220no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360no_NO
dc.source.pagenumber114 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel