Forvaltning av kunnskapskapitalen : om læring og læringsarenaer i NAV - i et langsiktig perspektiv
Abstract
Dette er en masteroppgave i faget Velferdsstudier tatt ved Universitetet i Agder. Oppgaven
har kommet på grunnlag av et personlig engasjement, og lang arbeidserfaring fra
Trygdeetaten og NAV. Tittelen ”forvaltning av kunnskapskapitalen” har jeg valgt ut fra
tanken om at kunnskap er kapitalen til NAV, og skal NAV bli den organisasjonen som det
forventes, så må denne kapitalen forvaltes bedre enn den gjør i dag.
Jeg har arbeidet ut fra følgende problemstillinger:
- Hva er viktige forutsetninger for å få til god læring og kompetanseutvikling på
arbeidsplassen NAV?
- Hvilken rolle kan utdanningsinstitusjoner spille for god læring/kompetanse i
NAV?
Jeg har intervjuet tre fokusgrupper med forskjellige tidsperspektiv og ståsted i NAV. I tillegg
har jeg benyttet meg av NAV-interne og eksterne dokumenter som jeg har vurdert som
sentrale for å belyse problemstillingene. Med utgangspunkt i disse dokumentene og empiri fra
intervjuene, har jeg analysert og drøftet fire temaer i lys av aktuell teori.
Sentrale funn er at skal du jobbe i NAV, så må du ”ville” det og ha interesse for det. Du må ha
et forpliktende organisasjonsengasjement. En solid basiskompetanse som grunnlag for en
fremtidig profesjonell NAV-ansatt er svært viktig. Profesjonelle NAV-ansatte kan danne
grunnlaget for en kunnskapsbyggende organisasjon der læring er en integrert del av
arbeidshverdagen.
Skulder til skulder-læring og team for fagutvikling viser seg å være viktige læringsarenaer.
Disse er likevel helt prisgitt tillit og trygghet, på lik linje med at all læring er avhengig av
menneskelig kontakt.
En formell fadderrolle (mentorrolle) og fadderordning kan utgjøre denne trygghet og
omsorgen i en læringssituasjon. For øvrig vil fadderrollen kunne være en pådriver i
kollegaveiledning, og et sentralt bidrag til profesjonelt samarbeid med
utdanningsinstitusjonene. En fadderordning vil i tillegg kunne skape struktur i en
kunnskapsbyggende organisasjon
.
Description
Masteroppgave i velferdsstudier - Universitetet i Agder 2012