Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrattum, Eirik
dc.date.accessioned2013-10-01T12:40:17Z
dc.date.available2013-10-01T12:40:17Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136536
dc.descriptionMasteroppgave i offentlig politikk og ledelse - Universitetet i Agder 2013no_NO
dc.description.abstractTema for min masteroppgave er hvordan kommunene Vennesla og Iveland gjennomførte implementeringen av Kommunal øyeblikkelig hjelp som en del av Samhandlingsreformen, både internt og i møte med Sykehus Sørlandet HF. Oppgaven er gjort som en deskriptiv og induktiv casestudie. Valg av kommuner ble gjort på bakgrunn av deres posisjon som de første kommunene som startet opp tilbudet i Agder-fylkene. Undersøkelsen for denne oppgaven baserer seg på 8 kvalitative og semistrukturerte intervjuer gjennomført våren 2012, samt deltakende observasjon gjennom flere møter i MFG, RS-utvalg og i prosjektmøter i Vennesla i perioden høsten 2012 tom. våren 2013. Informantene for intervjuene er ledere, mellomledere og fastleger nært tilknyttet prosessen, fra både kommunen og sykehuset. Gjennom utarbeidelse av mandatoriske samarbeidsavtaler, tvinges kommunen til samarbeid med sitt lokale helseforetak for regulering av tilbudet. Vennesla representer et case i et brytningspunkt mellom frivillig og tvunget partnerskap, noe som i stor grad synes å ha påvirket forhandlingsarbeidet til det positive for kommunen. Gjennom min undersøkelse synes forhandlingene og arbeidet frem mot oppstart av KØH å ha vært preget av en høy ideologisk- og kvalitetsmessig kompabilitet mellom partene. Dette har igjen sikret god samhandling. Gjennom denne oppgaven er det markert et klart skille mellom ønsket om større robuste og sentraliserte enheter fra sykehusets side, og mindre kommunale enheter fra kommunens side. Funn fra oppgaven viser, på tross av denne uenigheten, en stor vilje fra både sykehuset og kommunen om å få til tilbudet. Videre viser statistikk at tilbudet etter fire måneders drift ligger på en dekningsgrad på 36, 2 % av det forventede antall liggedøgn for perioden, definert av Helsedirektoratet. Funn fra oppgaven viser at etableringen av KØH i Vennesla ble gjennomført med en god faglig klinisk forankring. Dette gjennom det medisinske fagutvalget nedsatt av OSS, og god deltakelse fra kommune- og fastleger samt sykepleiere. Undersøkelsen kan tyde på at tilbudet har medført gode ringvirkninger gjennom kvalitetsmessig bedre behandling for både KØH- og korttidspasientene. Videre synes tilbudet i kommunen å ha en positiv innvirkning på rekrutteringen til stillinger som sykepleiere.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationME 502
dc.titleVeien til Kommunal øyeblikkelig hjelp i kommunene Vennesla og Iveland : i hvor stor grad har partnerskapet rundt Kommunal øyeblikkelig hjelp i Vennesla og Iveland fungert i iverksettingsfasen, og i hvilken grad har dette bidratt til reduksjon i sykehusinleggelser?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240no_NO
dc.source.pagenumber89 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel