Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMaglic, Ifeta
dc.date.accessioned2013-10-02T11:57:31Z
dc.date.available2013-10-02T11:57:31Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136534
dc.descriptionMasteroppgave i offentlig politikk og ledelse - Universitetet i Agder 2013no_NO
dc.description.abstractOppgavens fokus er avvikende organisasjonsatferd blant lærere. Studien retter seg mot avvik fra formelle organisatoriske beslutninger. Tradisjonelt sett har avvikende organisasjonsatferd blitt sett på som noe negativt og ødeleggende for organisasjoner og/eller dens medlemmer. Imidlertid viser nyere forskning at avvikende atferd i noen tilfeller også kan være positiv og nyttebringende for en organisasjon. Selv om lærere i stor grad er autonome og selvstendige i arbeidsutførelsen, har de mange regler og instrukser de må følge. I dette spennet mellom autonomi og selvstendighet på den ene siden, og omfattende regler og instrukser på den andre, er det mulig at lærere avviker fra reglene. Lærere blir sett på som en lojal og ansvarsfull yrkesgruppe som skal fungere som forbilder for elevene. Formålet med oppgaven er å belyse hvilke avvik som begås av lærere og hva som er underliggende årsak til dette. I tillegg til at avvikenes art, omfang og karakteristikker blir presentert, er det også satt fokus på lærernes egne vurderinger i forbindelse med de avvikene som blir gjort. På denne måten ser man, gjennom lærernes egne øyne, hvorfor de velger å avvike og hvilke intensjoner som ligger til grunn. Slik kan man trekke paralleller mellom lærernes avvik og de ulike formene for avvikende organisasjonsatferd som er presentert i litteraturen på dette feltet. Datainnsamlingen har foregått gjennom kvalitative forskningsintervju med 16 lærere på to skoler. Funnene fra denne studien peker i retning av at lærere avviker fordi de ønsker å fremme læring og ivareta elevenes behov i forhold til dette. Lærere jobber under et enormt arbeidspress, og i mange tilfeller velger de å avvike fordi de ikke har kapasitet til å utføre alle regler og instrukser som de blir pålagt. I og med at de jobber tett på elevene, føler lærerne at de selv vet best hva som fremmer læring og hva som fungerer for deres klasse. Det implementeres stadig nye ting i skolen, og på grunn av tidspress og stor arbeidsbelastning, er lærerne nødt for å prioritere. Mellommenneskelige relasjoner, og tillitt mellom lærer og elev blir høyt verdsatt, og dersom lærerne føler at dette blir satt på spill, er det ikke uvanlig at de velger å avvike fra regler og instrukser.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderno_NO
dc.titleTo obey or not to obey...? : en kvalitativ studie av læreres avvik fra organisatoriske beslutningerno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240no_NO
dc.source.pagenumber73 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel