Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordal, Beate
dc.date.accessioned2012-03-08T08:26:23Z
dc.date.available2012-03-08T08:26:23Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136518
dc.descriptionMasteroppgave i offentlig politikk og ledelse- Universitetet i Agder 2011no_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg hvordan utviklingen i ledelsesteorier og næringslivet har endret seg, og hva slags vilkår som forårsaker endringer i ledelsesteorier. Fra 1980-tallet blir kultur introdusert for første gang i ledelsesteoriene, og den tradisjonelle oppfatningen av administrasjon og styring viker plass for en grunnleggende tanke om ledelse av organisasjoner. Karakteristikker i næringslivet endrer seg fra relativt ensformige arbeidsoppgaver ved begynnelsen av 1900-tallet, til stadig mer komplekse, utfordrende og kunnskapsintensive arbeidsplasser. Særlig fra1960-tallet er det økende behov for velutdannet arbeidskraft og krav til økt kompetanse utgir seg i en utdanningseksplosjon, pådrevet av næringslivet, det offentlige og ikke minst de yngre generasjonene selv. Ledelse er blitt ei vekstnæring og et fag med ulike skoler og retninger. Det vokser frem en virksomhet av rekrutteringsbyråer som både utdanner og rekrutterer ledere, og spesialisert ledelsesutdanning blir integrert i utdanningsinstitusjonene. Det skapes et behov og marked for ledere, og profesjonalisering av ledelse kommer til uttrykk i den eksplosive veksten av erfaringsbaserte masterprogram i ledelse. Det er utbredt forståelse og behov for spesialisert og tilpasset ledelsesutdanning, som slik sett sørger for en videreutvikling av profesjonen. Det innebærer en formell ledelsesutdanning og at den er rettet mot en bestemt virksomhet og tilhørende profesjoner, til eksempel skole eller helse. I den anledning vil det være grunn til å tro at pensumlitteraturen som presenteres kandidatene i erfaringsbaserte masterprogram i ledelse, i hovedsak er rettet mot virksomheten, og at det således er overvekt av virksomhets- og profesjonsrettet pensumlitteratur. Hovedfunnene i analysen viser at ved kategorisering av obligatorisk pensumlitteratur er det 3 av 7 erfaringsbaserte masterprogram som har overvekt av virksomhets- og profesjonsrettet pensumlitteratur, og 1 av 7 erfaringsbaserte masterprogram har større andel av virksomhets- og profesjonsrettet ledelseslitteratur fremfor generell ledelseslitteratur. I tillegg har de erfaringsbaserte masterprogrammene varierende grad av omfang og studieavgifter, alt fra 60 til 120 studiepoeng, og fra 750 kr til 320 000 kr i studieavgifter. Dessuten kan det sies at den presenterte pensumlitteraturen gir ulike inntrykk av hva som er i fokus, i tillegg til betydelige mengdeforskjeller, alt fra 9 til 83 bøker/artikler.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationME 502
dc.titleProfesjonalisering av ledelse og ledelsesutdanningerno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242no_NO
dc.source.pagenumber147 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel