Hvordan iverksettes oppdragsdokumentet fra Helse Sør Øst (HSØ) ved Sørlandet sykehus Helseforetak (SSHF)? : Hvordan kan samsvar og avvik forklares? En kvalitativ undersøkelse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/136450Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ved sykehusreformen i 2002 ble eierskapet for spesialisthelsetjenesten overført fra
fylkeskommunen til staten. Regionale helseforetak ble opprettet (RHF) og sykehus ble etablert
som selvstendige helseforetak (HF). Reformtanker fra New Public Management fikk større plass.
Et av formålene med Helsereformen var å skape klare ansvarsforhold, med utstrakt delegering fra
Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) til RHF og videre til de ulike lokale HF.
Jeg har i denne oppgaven søkt å finne svar på hvordan SSHF oppfatter, aksepterer og håndterer
oppdragsdokumentet fra HSØ. Gjennom 9 intervjuer har jeg stilt spørsmål omkring den generelle
holdningen til eller oppfatning av oppdragsdokumentet, hos rådgiver og ledere på ulike nivåer
ved SSHF. Jeg har fokusert spesielt på grad av samsvar og avvik på utvalgte områder. Mitt mål
har også vært å finne ut om beslutningsatferden som lå til grunn for dette samsvaret og/eller
avviket kunne forklares.
Hovedfunnet i denne kvalitative undersøkelsen er at SSHF i stor grad leverer i samsvar med
oppdragsdokumentet der kravene oppleves som absolutte. Av betydning er det også om kravene
gis oppmerksomhet i form av at de rapporteres, måles eller telles. Det skjer her noe dekopling,
men i liten grad. Videre viser funnene at SSHF leverer i mindre grad i samsvar med
oppdragsdokumentet når kravene ikke oppleves som absolutte. Av betydning er det at disse
kravene gis mindre oppmerksomhet i form av rapportering, måling og telling. På disse områdene
skjer det en større grad av dekopling. Et annet hovedfunn er at dekopling etableres fordi resultatet
forventes å bli bedre enn ved overdreven lydighet mot oppdragsdokumentet. Dekopling
iverksettes fordi det oppleves å være organisatorisk funksjonelt med bakgrunn i
oppdragsdokumentets form og innhold. Når oppdragsdokumentet bare delvis implementeres blir
det i noen grad en frakopling mellom SSHFs praksis og SSHFs struktur. Denne beslutningen om
ikke alltid å levere i tråd med oppdragsdokumentet kan knyttes til beslutningsatferden ”rasjonell
aktør”, ”makt” og ”legitimerende prosess eller handling.” Motivasjonsfaktoren eller incentivet
for å dekople rapporteres å være pasienthensynet og ønske om å tilby god pasientbehandling.
Avvik kan være med å skape troverdighet. Av betydning for dekpolingsgraden er også
informantenes generelle oppfatning av oppdragsdokumentet og dialogen med HSØ.
Beskrivelse
Masteroppgave offentlig politikk og ledelse- Universitetet i Agder 2010