dc.contributor.author | Tveit, Eivind Ilje | |
dc.date.accessioned | 2010-02-24T12:12:28Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/136382 | |
dc.description | Masteroppgave i offentlig politikk og ledelse- Universitetet i Agder 2009 | en |
dc.description.abstract | Dette er en masteroppgave som er en del av studiet Offentlig politikk og ledelse ved
Universitetet i Agder.
Oppgaven tar for seg etableringen av NAV kontor i Kristiansand. Den ser på holdninger og
tanker som medarbeiderne fra kontorene; Sosialtjenesten og tidligere Arbeidsmarkedsetaten
og Trygdekontoret (NAV), har til NAV reformen og til samarbeidet dem imellom.
Oppgaven stiller spørsmålet om medarbeidernes holdninger til reformen og samarbeidet vil
føre til samarbeidsvegring. Oppgaven ser ut to hovedvariabler som kan gi grunnlag for
samarbeidsvegring. Det første er hvilke holdninger medarbeiderne har til reformen, hvilken
grad de ser samarbeidet som fornuft og hvordan de stiller seg til iverksettingen og
gjennomføringen av denne. Den andre er i hvilken grad de ser seg kompatible med de andre
kontorene. Negative holdninger og vurderinger av på disse punktene kan føre til
samarbeidsvegring i etableringen og driften av NAV Kristiansand.
På det første punktet viser det seg at det finnes stor enighet i reformens grunntanke blant
medarbeiderne som skal inn i NAV Kristiansand og dette er i samsvar med det som er funnet
ved pilotkontorene (Andreassen m.fl 2007). Det er derimot flere punkter ved iverksettingen
og gjennomføringen som skaper bekymring og frustrasjoner. Dette kommer i hovedsak på
bakgrunn av at medarbeiderne ikke føler seg informert om hva som skjer i prosessen og at
reformen er for dårlig forberedt og utredet. Det er for mange usikkerhetsmomenter. Blant
annet hva som skal være medarbeidernes arbeidsoppgaver.
På det andre punktet finnes det forestillinger om ideologisk og kvalitetsmessig
inkompatibilitet, da spesielt fra sosialtjenestens side. Denne inkompatibiliteten går på at
målstyringssystemer og regelrigiditet ved tidligere Aetat og Trygdekontoret (NAV) ikke tar
hensyn til brukerne og deres behov. Det mest dramatiske er forestillingen fra medarbeidere fra
sosialtjenesten med hovedvekt på sosionomene i utvalget om at det finnes store
lønnsforskjeller mellom kommunalt og statlig ansatte. Om det ikke kommer en avklaring på
dette punktet er samarbeidsvegringen allerede varslet.
3
Fra tidligere Aetat-ansatte sin side er det en mildere skepsis til samarbeidet med gruppen fra
sosionomprofesjonen, men tonen er klart mer håpefull for samarbeidet. Også dette gjenspeiler
resultatene av undersøkelsene blant pilotkontorene.
Oppgaven argumenterer at negativiteten til iverksettingen og gjennomføringen av reformen,
samt den forespeilede inkompatibiliteten skaper samarbeidsvegring. Da NAV Kristiansand
fremdeles er tidlig i prosessen er det mye som kan løse seg, men det ligger nå grunnlag til samarbeidsvegring fra flere punkter. | en |
dc.format.extent | 408039 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Agder, University of Agder | en |
dc.subject.classification | ME 502 | |
dc.title | Finnes grunnlag for samarbeidsvegring i NAV Kristiansand? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en |
dc.source.pagenumber | 62 s. | en |