Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugland, Kjetil
dc.contributor.authorPaulsen, Jan Erik
dc.date.accessioned2013-10-07T11:50:06Z
dc.date.available2013-10-07T11:50:06Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136191
dc.descriptionMasteroppgave i informasjonssystemer – Universitetet i Agder 2013no_NO
dc.description.abstractDet tradisjonelle samfunnet har gått gjennom en informasjonsrevolusjon i løpet av det siste tiåret. Vi lever nå i en alder hvor informasjonsteknologi har forandret måten vi lever våre liv. Som følge av dette har nye kunnskapsbehov oppstått. Informasjonsteknologi er ikke lenger reservert for de spesielt interesserte, men er nå et krav for å kunne delta som innbygger i samfunnet. Som resultat av dette har informasjonsteknologi flyttet inn i grunnskolen som et tiltak for å gi unge de nødvendige redskaper som skal til for å møte moderne utfordringer. Selv om regjeringen har rettet fokuset mot de unges nye behov, blir lærerne glemt. Dette har ført til frustrasjon blant lærere som ikke anser sin egen kompetanse som tilstrekkelig for å kunne oppfylle lærerplanenes nye krav om at elever skal mestre digitale verktøy. Ved å ta utgangspunkt i Technology Acceptance Model (Davis, 1989) og IS Success Model (DeLone & McLean, 2003) målte vi grunnskolelæreres tilfredshet med bruken av digitale læringsplattformer. Vi startet utredningen med en litteraturgjennomgang og intervjuer for å kartlegge hvilke kritiske suksessfaktorer som kan bidra til å øke lærertilfredsheten med bruken av læringsplattformer. Disse suksessfaktorene dannet grunnlaget for en kvantitativ undersøkelse som ble sendt til alle ungdomsskoler i Sør-Norge. Resultatene viste at lærere stort sett er tilfreds med læringsplattformer, men at bruken av slike IT-verktøy er lav. Det kommer derimot klart frem at lærerens bruk av læringsplattformene er lav. Fremtiden må derfor bestå av klarere retningslinjer og større krav, slik at læringsplattformene kan bli utnyttet bedre. Dette er kritisk for at IT skal fungere optimalt og i samsvar med fremtidens undervisning.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationIS 501
dc.titleLæringsplattformer i grunnskolen : en kartlegging av kritiske suksessfaktorer som kan øke lærertilfredsheten med læringsplattformer i grunnskolenno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Information and communication systems: 321no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber74 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel