Læringsplattformer i grunnskolen : en kartlegging av kritiske suksessfaktorer som kan øke lærertilfredsheten med læringsplattformer i grunnskolen
Abstract
Det tradisjonelle samfunnet har gått gjennom en informasjonsrevolusjon i løpet av det siste tiåret. Vi lever nå i en alder hvor informasjonsteknologi har forandret måten vi lever våre liv. Som følge av dette har nye kunnskapsbehov oppstått. Informasjonsteknologi er ikke lenger reservert for de spesielt interesserte, men er nå et krav for å kunne delta som innbygger i samfunnet. Som resultat av dette har informasjonsteknologi flyttet inn i grunnskolen som et tiltak for å gi unge de nødvendige redskaper som skal til for å møte moderne utfordringer. Selv om regjeringen har rettet fokuset mot de unges nye behov, blir lærerne glemt. Dette har ført til frustrasjon blant lærere som ikke anser sin egen kompetanse som tilstrekkelig for å kunne oppfylle lærerplanenes nye krav om at elever skal mestre digitale verktøy. Ved å ta utgangspunkt i Technology Acceptance Model (Davis, 1989) og IS Success Model (DeLone & McLean, 2003) målte vi grunnskolelæreres tilfredshet med bruken av digitale læringsplattformer. Vi startet utredningen med en litteraturgjennomgang og intervjuer for å kartlegge hvilke kritiske suksessfaktorer som kan bidra til å øke lærertilfredsheten med bruken av læringsplattformer. Disse suksessfaktorene dannet grunnlaget for en kvantitativ undersøkelse som ble sendt til alle ungdomsskoler i Sør-Norge. Resultatene viste at lærere stort sett er tilfreds med læringsplattformer, men at bruken av slike IT-verktøy er lav. Det kommer derimot klart frem at lærerens bruk av læringsplattformene er lav. Fremtiden må derfor bestå av klarere retningslinjer og større krav, slik at læringsplattformene kan bli utnyttet bedre. Dette er kritisk for at IT skal fungere optimalt og i samsvar med fremtidens undervisning.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer – Universitetet i Agder 2013