Gevinstrealisering : hvilken evne har norske virksomheter til å realisere gevinster i IT-prosjekter, og har denne evnen innvirkning på tilfredshet med egne IT-investeringer?
Abstract
De siste årene har vi fått inntrykk av at det er et økende fokus på gevinstrealisering i IT-prosjekter.
Målet med å investere i IT er å bruke IT som et verktøy for å realisere forretningsgevinster. Prosjekter
blir ofte godkjente på grunnlag av lovnader om å realisere store forretningsmessige gevinster, men
disse gevinstene uteblir i stor grad, dessverre. Dette motiverte oss til å studere denne motsetningen
nærmere. Vi fant det ønskelig å kartlegge i hvilken grad norske virksomheter faktisk bruker
gevinstrealiseringspraksiser.
Ved å ta utgangspunkt i benefits management (Ward & Daniel, 2006) og praksisene i the benefits
management capability framework (Ashurst, Doherty, & Peppard, 2008) målte vi norske
virksomheters evne til å realisere gevinster, og så dette opp mot ens egen tilfredshet med ITinvesteringer.
Vi startet arbeidet med litteraturgjennomgang og diskusjon, intervjuer og samtaler med praktikere.
Dette resulterte i en spørreundersøkelse som ble sendt ut til minst 1000 virksomheter i Norge, både
private og offentlige. Resultatene viste oss at forståelsen for gevinstrealisering ga en økt bruk av
gevinstrealiseringspraksiser, men dette førte ikke økt tilfredshet. Våre hypoteser om at bruk av
ekstern kompetanse måtte forkastes, da det viste seg at en høyere forståelse for
gevinstrealiseringspraksiser gav tendenser for mer bruk av konsulenter.
Vi undersøkte videre i datagrunnlaget vårt og fant ut at høyere forståelse for gevinstrealisering førte
til lavere tilfredshet med gevinstrealisering. Noe som igjen fører til lavere tilfredshet med ITinvesteringer.
Av dette tolket vi at en del av virksomhetene kjenner til gevinstrealisering, men klarer
ikke å benytte seg av tankegangen og metoder på en god måte. Jo større forståelse man har for
gevinstrealisering, jo lettere ser man at man faktisk ikke lykkes med gevinstrealisering.
Vi konkluderer med at norske virksomheter har en lav evne for gevinstrealisering. Basert på dette ser
vi behovet for å hjelpe praktikerne med å utføre gevinstrealisering på en bedre måte enn i dag. Vi
foreslår at praktikerne, sammen med teoretikerne, i fellesskap må gå sammen om å utvikle et
rammeverk for gevinstrealisering. Et slikt rammeverk må være tuftet på den teoretiske tankegangen
bak gevinstrealisering, presentert gjennom praksiser og metoder som praktikerne forstår og vil ta i bruk.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer- Universitetet i Agder, 2012