Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStaverløkk, Lene
dc.date.accessioned2009-10-23T10:34:35Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136103
dc.descriptionMasteroppgave i informasjonssystemer- Universitetet i Agder 2009en
dc.description.abstractTjenesteorientert arkitektur (Service-Oriented-Architecture (SOA)) ansees av mange for å være den beste måten å løse dagens utfordringer knyttet til videreutvikling og drift av komplekse og heterogene IT-systemer. SOA defineres i denne studien som en modulær virksomhetsarkitektur som fokuserer på de tjenestene som tilbys ved å bruke arkitekturen. SOA består av elementer som tjenester, teknologi, arkitektur, organisasjon, måling, styring og strategi. Denne studien har som målsetning å øke kunnskapen om hvordan virksomheter kan håndtere organisatoriske og teknologiske utfordringer ved innføring av SOA. Dette gjøres ved først å identifisere hva som er kritiske suksessfaktorer for å kunne lykkes med innføring av en SOA. Deretter presenteres utfordringer som innføring av en SOA kan innebære. Til sist beskrives tiltak for å håndtere disse utfordringene. For å oppnå studiens målsetning ble en kvalitativ studie gjennomført i Skatteetaten. Action research ble brukt som forskningsstrategi for å gjennomføre en utforskende og beskrivende casestudie i Skatteetaten, og fasene ”Diagnose” og ”Planlegging” ble gjennomført i en aksjonsplan syklus. Studien varte i et år og bygger på IS-forskning hvor tidligere empiriske studier har identifisert kritiske suksessfaktorer ved innføring av EAI (Enterprise Application Integration)-løsninger. Videre tar studien utgangspunkt i et rammeverk som beskriver ulike modenhetsfaser for virksomhetsarkitekturer, samt et praktikerorientert rammeverk som gir retningslinjer for bedrifter som skal innføre SOA. En analyse av disse kildene har resultert i et rammeverk som sammenstiller kritiske suksessfaktorer. Dette rammeverket benyttes om et utgangspunkt for diagnose av Skatteetatens status og forutsetninger for å lykkes med innføring av SOA. Basert på denne diagnosen ble en planleggingsfase gjennomført hvor tiltak for å lykkes med innføring av SOA anbefales. Det konkluderes med at Skatteetaten har definert et program for innføring av SOA, og at aktivitetene i dette programmet har startet opp. Det vil være en utfordring å gjennomføre det omfattende arbeidet som inngår i SOA programmet, men det er også noen konkrete utfordringer som skiller seg ut. Det er: • Prioritering • Valg av riktige SOA-prosjekter • Innføring av nye styringsmekanismer • Kompleksiteten ved utvikling av større felles tjenester Studiens bidrag til forskning er et rammeverk med kritiske suksessfaktorer som kan benyttes som utgangspunkt for videre forskning på innføringsproblematikk relatert til SOA. Videre kan dette rammeverket og utfordringene som er identifisert i denne studien ha nytteverdi for andre virksomheter som er i ferd med å innføre SOA. Dog bør resultatene fra denne studien benyttes med omhu, kvalitetssikres og revideres siden de empiriske resultatene stammer fra kun en virksomhet. Oppgaven gir også et bidrag til oppdragsgiver; en analyse av status i Skatteetaten sett i forhold til hva som skal til for å lykkes med å innføre SOA, og en oversikt over tiltak som bør gjennomføres.en
dc.format.extent1122481 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Agder : University of Agderen
dc.subject.classificationIS501
dc.titleKritiske suksessfaktorer og utfordringer ved innføring avtjenesteorientert arkitektur : en casestudie i Skatteetatenen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550::Computer technology: 551en
dc.source.pagenumber71 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel