Kritiske suksessfaktorer og utfordringer ved innføring avtjenesteorientert arkitektur : en casestudie i Skatteetaten
Abstract
Tjenesteorientert arkitektur (Service-Oriented-Architecture (SOA)) ansees av mange for å
være den beste måten å løse dagens utfordringer knyttet til videreutvikling og drift av
komplekse og heterogene IT-systemer. SOA defineres i denne studien som en modulær
virksomhetsarkitektur som fokuserer på de tjenestene som tilbys ved å bruke arkitekturen.
SOA består av elementer som tjenester, teknologi, arkitektur, organisasjon, måling, styring og
strategi.
Denne studien har som målsetning å øke kunnskapen om hvordan virksomheter kan håndtere
organisatoriske og teknologiske utfordringer ved innføring av SOA. Dette gjøres ved først å
identifisere hva som er kritiske suksessfaktorer for å kunne lykkes med innføring av en SOA.
Deretter presenteres utfordringer som innføring av en SOA kan innebære. Til sist beskrives
tiltak for å håndtere disse utfordringene.
For å oppnå studiens målsetning ble en kvalitativ studie gjennomført i Skatteetaten. Action
research ble brukt som forskningsstrategi for å gjennomføre en utforskende og beskrivende
casestudie i Skatteetaten, og fasene ”Diagnose” og ”Planlegging” ble gjennomført i en
aksjonsplan syklus.
Studien varte i et år og bygger på IS-forskning hvor tidligere empiriske studier har identifisert
kritiske suksessfaktorer ved innføring av EAI (Enterprise Application Integration)-løsninger.
Videre tar studien utgangspunkt i et rammeverk som beskriver ulike modenhetsfaser for
virksomhetsarkitekturer, samt et praktikerorientert rammeverk som gir retningslinjer for
bedrifter som skal innføre SOA. En analyse av disse kildene har resultert i et rammeverk som
sammenstiller kritiske suksessfaktorer. Dette rammeverket benyttes om et utgangspunkt for
diagnose av Skatteetatens status og forutsetninger for å lykkes med innføring av SOA. Basert
på denne diagnosen ble en planleggingsfase gjennomført hvor tiltak for å lykkes med
innføring av SOA anbefales.
Det konkluderes med at Skatteetaten har definert et program for innføring av SOA, og at
aktivitetene i dette programmet har startet opp. Det vil være en utfordring å gjennomføre det
omfattende arbeidet som inngår i SOA programmet, men det er også noen konkrete
utfordringer som skiller seg ut. Det er:
• Prioritering
• Valg av riktige SOA-prosjekter
• Innføring av nye styringsmekanismer
• Kompleksiteten ved utvikling av større felles tjenester
Studiens bidrag til forskning er et rammeverk med kritiske suksessfaktorer som kan benyttes
som utgangspunkt for videre forskning på innføringsproblematikk relatert til SOA. Videre kan
dette rammeverket og utfordringene som er identifisert i denne studien ha nytteverdi for andre
virksomheter som er i ferd med å innføre SOA. Dog bør resultatene fra denne studien benyttes
med omhu, kvalitetssikres og revideres siden de empiriske resultatene stammer fra kun en
virksomhet.
Oppgaven gir også et bidrag til oppdragsgiver; en analyse av status i Skatteetaten sett i
forhold til hva som skal til for å lykkes med å innføre SOA, og en oversikt over tiltak som bør gjennomføres.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer-
Universitetet i Agder 2009