• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Systems
  • Master's theses in Information Systems (-2013)
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Systems
  • Master's theses in Information Systems (-2013)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvorfor har det vist seg så komplisert å etablere informasjonsportaler i akademiske institusjoner : casestudie fra Handelshøjskolen i København og Universitetet i Agder

Sagstad, Terje
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master_infosys_2008_sagstad.pdf (381.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/136091
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Information Systems (-2013) [70]
Abstract
Da prosjektene jeg har undersøkt ble påbegynt i 2003 var dette helt i starten på en

bølge systemer som ble kalt Content Management Systems (CMS). Disse systemene

skulle ta over og løse mange av de problemene som tradisjonelle filstrukturbaserte

nettsteder hadde og har hatt siden tidlig på 1990 tallet. På den samme tiden var det

liten erfaring fra andre implementasjoner som en kunne støtte seg på. Det var heller

ikke gjort mye forskning på området da en ikke hadde tilgang til empiriske data

(Nordheim 2004) som kunne forklare hva det innebar å etablere CMS løsninger. I dag

begynner det å komme rapporterte erfaringer og det er tilgjengelig men begrenset

forskning på området.

I utgangspunket kunne overgangene til CMS se ut som et teknologisk skifte hvor en

byttet ut en uhensiktsmessig filbasert webløsning med et system som ivaretar

innholdsproduksjon, innholdsforvaltning, informasjonsdesign, informasjonsarkitekturer

i en informasjonsportal. Tidligere var det å produsere innhold på nett en

teknisk barriere som la naturlige begrensninger på utbredelsen av websider siden de

var vanskelige å vedlikeholde, strukturere, organisere.

Samtidig som en fikk teknologiske løsninger til å håndtere innhold vokste behovet for

å være tilstede på nett og etterspørselen etter innhold økte eksplosivt. Det som jeg

finner i mine undersøkelser er at en ikke hadde hverken tekniske, innholdsmessige

eller organisatoriske forutsetninger til å leve opp til kravene som stilles for å formidle

og forvalte store innholdsmengder. Det å håndtere en digital organisasjon på nett

stiller helt andre krav og medfører store utfordringer som ikke har vært tilstede i

tradisjonelle papirorganisasjoner.

En digital organisasjon krever endring i den tradisjonelle organisasjons måte å opptre

på. Informasjonsforvaltning på nett blir en større del av hverdagen og det krever

endring i oppgaver. For institusjonene jeg har undersøkt har det ikke vært kultur for å

drive fram slike prosjekter da en mest sannsynlig aldri har vært ute for en slik

omlegging som påvirker alle i hele organisasjonen. Introduksjonen til CMS var ikke

bare et teknologiskifte men en innleding til den digitale arena og den digitale

organisasjon. Kompetansen som er nødvendig for å drive fram en digital organisasjon

er også liten og må heves for å kunne ivareta institusjonene på nett.

Jeg finner også at det ikke har vært noen erfaring med prosjekter og prosjektledelse

ved institusjonene noe som har medført at mål og målekriterier ikke er satt og at

gevinster har uteblitt. Akademiske institusjoner er kjent for sin egenart og sin

autonomi og dette har gjort det vanskelig å få til gode dialoger og diskusjoner om et

felles mål og felles oppfatning om hvordan institusjonenes informasjonsportaler skal

fremtre og hvem som skal ligge hvor i informasjonsarkitekturen.

Et annet funn er at en har sterkt undervurdert tidsbruk, ressursbruk og kostnader

forbundet med overgangen til den digitale arena. Dette har medført at det ikke er satt

av nok dedikert tid, satt av nok ressurser til teknologi, organisasjonshåndtering og

innholdsproduksjon. Summen av alle de faktorer som er nevnt i dette sammendrag

har medført at det er en komplisert og tung prosess å få etablert informasjonsportaler

ved disse institusjonene. Ingen av disse funnene er nye men en bekreftelse på at håndtering av

informasjonsportaler med sterk organisatorisk påvirkning er utfordrende og

kompliserte å håndtere hvis en ikke tar høye for både ulike perspektiver og

suksessfaktorer.

I mine undersøkelser legger jeg til grunn 8 perspektiver for å kunne forstå og forklare

informasjonsportaler. I en undersøkelse av (Remus 2006) beskrives 21 kritiske

suksessfaktorer som må oppfylles for å få til suksessfulle portaler etter tyske forhold.

Disse kriteriene finner jeg må oppfylles som resultat av mine undersøkelser og dekker

6 av mine perspektiver. Det jeg finner i mine undersøkelser i Norge og Danmark som

er forskjellig fra de tyske forhold er at de tyske suksessfaktorer ikke tar hensyn til

kritiske suksessfaktorer i forhold til menneskeperspektivet og innholdsperspektivet

Slik sett vil mine undersøkelser av to store utdanningsinstitusjoner i Norge og

Danmark bidra til å utvide settet av kritiske suksessfaktorer for å dekke alle de

perspektiver som jeg har etablert i min masteroppgave.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer - Universitetet i Agder 2008
Publisher
Universitetet i Agder ; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit