Smidig utvikling i en mellomstor bedrift på Sørlandet
Abstract
Systemutviklingsmetodikk og spesielt smidige metodikker og teknikker er et populært
emne hos praktikere og forskere i systemutviklerbransjen. Det er gjort flere undersøkelser
på hvilke metodikker som blir benyttet i praksis, hvordan metodikker kan endre seg med
tid og hvilke faktorer som påvirker valget av hvilken metodikk som velges. Flere
undersøkelser ser på metodikken som et helhetlig konsept som blir påvirket av flere
faktorer. Færre undersøkelser har analysert de faktiske prinsippene en metodikk
inneholder for å se på hvilke faktorer som påvirker bruken av disse.
Denne oppgaven har tatt for seg en mellomstor bedrift på Sørlandet og analysert fire
systemutviklingsprosjekter i denne bedriften. Bedriften har tatt utgangspunkt i den
smidige systemutviklingsmetodikken Scrum og har innført praksiser fra metodikken samt
andre prinsipper hentet fra det smidige miljøet. De fire prosjektene har noe forskjellig
utgangspunkt for sin bruk av metodikk. Av prosjekter er det presentert en reiselivsportal,
et logistikksystem, en pilot på innføring av Scrum i en ekstern bedrift og en
statistikkportal. Disse fire prosjektene har alle hatt forskjellige utfordringer noe som også
vises i hvordan hvert enkelt prosjekt har tilpasset sine praksiser til sin virkelighet. Jeg
prøver med denne oppgaven å belyse hvilke systemutviklingspraksiser som er planlagt
benyttet i bedriften, hvilke praksiser som faktisk er benyttet i prosjektene og hva som
eventuelt er bakgrunn for en variasjon mellom det planlagte og det faktiske.
Ved å ta en kvalitativ tilnærming til denne problemstillingen, har jeg funnet frem til en
rekke faktorer som har påvirket bedriftens bruk av de enkelte praksiser. Flere av disse
faktorene påvirker mer en ett prinsipp, men det er også enkelte faktorer som kun har en
effekt på enkelte praksiser benyttet i prosjektene.
Det er funnet at samtlige prosjekter benytter seg av Scrum overordnede valg av praksiser
i prosjektet, men at det i enkelte tilfeller er gjort såpass store endringer at målet til
metodikken har flyttet seg noe bort fra sitt opprinnelige mål. Bakgrunnen for disse
endringene kommer fra flere hold. Det er blant annet funnet at kundens egenskaper,
begrensinger og leveranser har en stor påvirkning på hvordan bedriftens prosjekter
gjennomfører de praksiser som er definert. Det er også funnet at bruken av et felles
prosjektstyringsverktøy i bedriften til en viss grad har formet bruken av de metodiske
prinsippene.
Flere av funnene gjort i denne oppgaven har blitt bekreftet av tidligere teori, allikevel kan
denne oppgaven bidra til å belyse hvorfor lignende bedrifter tar de valg de faktisk gjør.
Dybden i denne undersøkelsen og at den undersøker påvirkningsfaktorer på et nivå som
beskriver hver enkelt praksis, kan bidra til en nyansering av tidligere overordnede
modeller.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer - Universitetet i Agder 2008