Vis enkel innførsel

dc.contributor.editorRafste, Elisabeth Tallaksen
dc.contributor.editorRomøren, Rolf
dc.contributor.editorSlettan, Svein
dc.creatorRafste, Elisabeth Tallaksen
dc.creatorRomøren, Rolf
dc.creatorSlettan, Svein
dc.date.accessioned2007-05-18T11:22:10Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.isbn82-7117-538-6
dc.identifier.issn1503-5174
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135055
dc.description.abstractDenne utgivelsen markerer at det er tjue år siden det første studium i skolebibliotekkunnskap ble satt i gang på Agder. Samtidig har vi passert tiårsjubileum for at skolebibliotekkunnskap ble lagt inn som en fast del av Høgskolen i Agders studietilbud. Jubileumsskriftet innledes med hilsener fra Ellen Sundt i Utdanningsdirektoratet, Marit Øgar Aasbrenn i Skolebibliotekarforeningen i Norge og Tove Pemmer Sætre ved Høgskolen i Bergen, og fra dekanus Ole Letnes og studieleder Marit Christoffersen ved Høgskolen i Agder. Deretter er skriftet delt inn i fire hoveddeler. I første hoveddel trekker redaktørene, Rolf Romøren, Elisabeth Tallaksen Rafste og Svein Slettan, i tre artikler opp noen hovedlinjer i det studie- og kompetanseutviklingsarbeidet som har vært utført gjennom tjue år på dette fagfeltet i tilknytning til høgskolen. Andre hoveddel inneholder det vi har kalt evalueringer av studiene. Her skriver Jorunn Bjerkås, Lise Bull og Eva Due om det å være student i skolebibliotekkunnskap, og Siri Ida Ovanger fra FiloNova om arbeidet med fjernundervisningsstudier. Tredje hoveddel består av faglige bidrag fra studenter. Her er det artikler av Elisabet W. Kristiansen og Liv Lahn om undervisningsopplegg der skolebiblioteket spiller en sentral rolle, og artikler om litterære emner skrevet av Cathrine Bergan, Berit Fougner og Anne Grete Voje. I fjerde hoveddel finner vi faglige bidrag fra medarbeidere i studiet. Hanne Dahll-Larssøn, Marianne Lillesvangstu og Svein Slettan gir alle forskjellige perspektiver mot det mangfoldige feltet litteratur, lesing og formidling, mens Elisabeth Tallaksen Rafste skriver om informasjonskompetanse som didaktisk utfordring for skolebibliotekaren. Skriftet avsluttes med en epilog av Rolf Romøren: ”Veien videre”.nob
dc.format.extent1088005 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Agder
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien (Høgskolen i Agder)
dc.relation.ispartofseries112
dc.subjectSkolebibliotek
dc.subjectLesestimulering
dc.subjectLitteraturformidling
dc.subjectInformasjonskompetanse
dc.subjectSkolebibliotekarutdanning
dc.subjectLeselyst
dc.titleKilde til lyst og læring : jubileumsskrift for skolebibliotekarutdanningen ved Høgskolen i Agdernob
dc.typeBooken
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Bibliotek- og informasjonsvitenskap: 320
dc.source.pagenumber190 s.


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel