Kilde til lyst og læring : jubileumsskrift for skolebibliotekarutdanningen ved Høgskolen i Agder
Abstract
Denne utgivelsen markerer at det er tjue år siden det første studium i
skolebibliotekkunnskap ble satt i gang på Agder. Samtidig har vi passert tiårsjubileum
for at skolebibliotekkunnskap ble lagt inn som en fast del av Høgskolen i Agders
studietilbud. Jubileumsskriftet innledes med hilsener fra Ellen Sundt i
Utdanningsdirektoratet, Marit Øgar Aasbrenn i Skolebibliotekarforeningen i Norge og
Tove Pemmer Sætre ved Høgskolen i Bergen, og fra dekanus Ole Letnes og
studieleder Marit Christoffersen ved Høgskolen i Agder. Deretter er skriftet delt inn i
fire hoveddeler. I første hoveddel trekker redaktørene, Rolf Romøren, Elisabeth
Tallaksen Rafste og Svein Slettan, i tre artikler opp noen hovedlinjer i det studie- og
kompetanseutviklingsarbeidet som har vært utført gjennom tjue år på dette fagfeltet i
tilknytning til høgskolen. Andre hoveddel inneholder det vi har kalt evalueringer av
studiene. Her skriver Jorunn Bjerkås, Lise Bull og Eva Due om det å være student i
skolebibliotekkunnskap, og Siri Ida Ovanger fra FiloNova om arbeidet med
fjernundervisningsstudier. Tredje hoveddel består av faglige bidrag fra studenter. Her
er det artikler av Elisabet W. Kristiansen og Liv Lahn om undervisningsopplegg der
skolebiblioteket spiller en sentral rolle, og artikler om litterære emner skrevet av
Cathrine Bergan, Berit Fougner og Anne Grete Voje. I fjerde hoveddel finner vi
faglige bidrag fra medarbeidere i studiet. Hanne Dahll-Larssøn, Marianne
Lillesvangstu og Svein Slettan gir alle forskjellige perspektiver mot det mangfoldige
feltet litteratur, lesing og formidling, mens Elisabeth Tallaksen Rafste skriver om
informasjonskompetanse som didaktisk utfordring for skolebibliotekaren. Skriftet
avsluttes med en epilog av Rolf Romøren: ”Veien videre”.
Publisher
Høgskolen i AgderSeries
Skriftserien (Høgskolen i Agder)112