dc.contributor.author | Engebretsen, Martin | |
dc.date.accessioned | 2007-05-18T12:47:09Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.isbn | 82-7117-531-9 | |
dc.identifier.issn | 1503-5174 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/135047 | |
dc.description.abstract | Som en del av prosjektet Nettportal HiA, som har som mål å samordne alle nettressursene ved
høgskolen innen 2005, ble det våren 2004 iverksatt et pilotprosjekt knyttet til
lærerutdanningen ved HiA. Denne studien er en del av dette pilotprosjektet. Den har som mål
å undersøke vaner, holdninger og preferanser blant studenter og lærere ved lærerutdanningen
når det gjelder publisering av undervisningsrelatert materiale på nett. I praksis er det blitt en
studie av bruken av Classfronter, siden all den relevante nettpubliseringen finner sted innenfor
denne rammen.
Studien er basert på kvalitative intervjuer med et panel bestående av åtte faglærere og
fire studenter - fordelt på ulike fagområder innen lærerutdanningen. Intervjuene er analysert
på grunnlag av aktuell teori omkring medier og teknologi, læring og innovasjonsspredning.
Resultatene tyder på at de fleste brukerne oppfatter nettressursene som legges ut, som et
positivt supplement til den klasseromsbaserte undervisningen. Men både omfanget av
publiseringen, formatene til det som presenteres og synet på hva som er den "ideelle" bruken
av de digitale verktøyene, varierer sterkt. Det forhold at en viss andel av målgruppen
(studenter, øvingslærer etc.) sjelden eller aldri bruker systemet, representerer dessuten en
betydelig usikkerhetsfaktor.
Samlet sett indikerer studien at det trengs både strategisk tenkning og ditto handling -
kortsiktig så vel som langsiktig - dersom den videre utviklingen av den undervisningsrelaterte
nettpubliseringen ved HiA skal kunne foregå på en målrettet, samordnet og effektiv måte. | nob |
dc.format.extent | 397573 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Agder | |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserien (Høgskolen i Agder) | |
dc.relation.ispartofseries | 108 | |
dc.subject | Nettpublisering | |
dc.subject | Classfronter | |
dc.subject | Lærerutdanning | |
dc.title | Teknologi til glede og besvær : om undervisningsrelatert nettpublisering i lærerutdanningen : rapport fra en delstudie innen prosjektet Nettportal HiA(2003-2005) | nob |
dc.type | Book | en |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | |
dc.subject.nsi | VDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550 | |
dc.source.pagenumber | 48 s. | |