• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • University Publication Series
  • Publication Series
  • View Item
  •   Home
  • University Publication Series
  • Publication Series
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teknologi til glede og besvær : om undervisningsrelatert nettpublisering i lærerutdanningen : rapport fra en delstudie innen prosjektet Nettportal HiA(2003-2005)

Engebretsen, Martin
Book
Thumbnail
View/Open
108e.pdf (388.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/135047
Date
2004
Metadata
Show full item record
Collections
  • Publication Series [80]
Abstract
Som en del av prosjektet Nettportal HiA, som har som mål å samordne alle nettressursene ved

høgskolen innen 2005, ble det våren 2004 iverksatt et pilotprosjekt knyttet til

lærerutdanningen ved HiA. Denne studien er en del av dette pilotprosjektet. Den har som mål

å undersøke vaner, holdninger og preferanser blant studenter og lærere ved lærerutdanningen

når det gjelder publisering av undervisningsrelatert materiale på nett. I praksis er det blitt en

studie av bruken av Classfronter, siden all den relevante nettpubliseringen finner sted innenfor

denne rammen.

Studien er basert på kvalitative intervjuer med et panel bestående av åtte faglærere og

fire studenter - fordelt på ulike fagområder innen lærerutdanningen. Intervjuene er analysert

på grunnlag av aktuell teori omkring medier og teknologi, læring og innovasjonsspredning.

Resultatene tyder på at de fleste brukerne oppfatter nettressursene som legges ut, som et

positivt supplement til den klasseromsbaserte undervisningen. Men både omfanget av

publiseringen, formatene til det som presenteres og synet på hva som er den "ideelle" bruken

av de digitale verktøyene, varierer sterkt. Det forhold at en viss andel av målgruppen

(studenter, øvingslærer etc.) sjelden eller aldri bruker systemet, representerer dessuten en

betydelig usikkerhetsfaktor.

Samlet sett indikerer studien at det trengs både strategisk tenkning og ditto handling -

kortsiktig så vel som langsiktig - dersom den videre utviklingen av den undervisningsrelaterte

nettpubliseringen ved HiA skal kunne foregå på en målrettet, samordnet og effektiv måte.
Publisher
Høgskolen i Agder
Series
Skriftserien (Høgskolen i Agder)
108

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit