Vis enkel innførsel

dc.contributor.editorLager, Ragnhild
dc.date.accessioned2007-02-27T09:34:06Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.isbn82-7117-593-9
dc.identifier.issn1503-5174
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/134965
dc.descriptionKvalitetsreformen stiller nye krav til den som skal formidle kunnskap i høgere utdanning. Fra å være den tradisjonelle vismannen på kateteret, skal læreren flytte seg til siden for å være mer veileder og guide for studentenes egen læring. Målet er naturligvis at studentene skal ta mer ansvar for sin egen læring og at læringen dermed skal få større effekt. Disse tankene har fått stor plass i kurset i universitets- og høgskolepedagogikk ved HiA. Roar Pettersens bok ”Kvalitetslæring i høgere utdanning” fra 2005 var anbefalt litteratur på kurset. I boken siterer han den etter hvert berømte spissformuleringen etter Duffy & Cunningham (1966): “We no longer teach, rather we coach – we have moved from the sage on the stage, to the guide on the side.” Pettersen var med kurset til Lesbos som veileder. Kurset blir ledet av pedagogen Gunnar Næss og dramaturgen og dekan for Fakultet for kunstfag, Gunnar Horn. Hensikten med kurset er at det skal bidra til å gjøre deltakerne bedre i stand til å løse sine pedagogiske oppgaver. Det skal videreutvikle, supplere og justere den kompetansen som allerede finnes blant deltakerne. Arbeidsmåtene varierer fra kollegaveiledning, gruppearbeid, arbeid med ulike læringsformer, diskusjoner, videoopptak og tilbakemeldinger. Det er også et mål å utvikle bedre kontakt mellom ulike fagmiljøer, og fremme tverrfaglig tenkning og samarbeid. For å få godkjent kurset må deltakerne skrive en pedagogisk artikkel med bakgrunn fra erfaringer innen eget fag. Noen har samarbeidet om å skrive artikkelen, mens de fleste har skrevet alene. Artiklene tar opp svært interessante og aktuelle problemstillinger innen universitets- og høgskolepedagogikk. De fortjener en bred leserkrets. Kristiansand, oktober 2006 Ragnhild Lageren
dc.format.extent1403020 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonob
dc.language.isoeng
dc.publisherHøgskolen i Agderen
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien (Høgskolen i Agder)en
dc.relation.ispartofseries128en
dc.titleFra undervisning til læring : høgskolepedagogikk under Kvalitetsreformenen
dc.typeBooken
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
dc.source.pagenumber209en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel