Fra undervisning til læring : høgskolepedagogikk under Kvalitetsreformen
Description
Kvalitetsreformen stiller nye krav til den som skal formidle kunnskap i høgere utdanning. Fra
å være den tradisjonelle vismannen på kateteret, skal læreren flytte seg til siden for å være
mer veileder og guide for studentenes egen læring. Målet er naturligvis at studentene skal ta
mer ansvar for sin egen læring og at læringen dermed skal få større effekt.
Disse tankene har fått stor plass i kurset i universitets- og høgskolepedagogikk ved HiA. Roar
Pettersens bok ”Kvalitetslæring i høgere utdanning” fra 2005 var anbefalt litteratur på kurset.
I boken siterer han den etter hvert berømte spissformuleringen etter Duffy & Cunningham
(1966): “We no longer teach, rather we coach – we have moved from the sage on the stage, to
the guide on the side.” Pettersen var med kurset til Lesbos som veileder.
Kurset blir ledet av pedagogen Gunnar Næss og dramaturgen og dekan for Fakultet for
kunstfag, Gunnar Horn. Hensikten med kurset er at det skal bidra til å gjøre deltakerne bedre
i stand til å løse sine pedagogiske oppgaver. Det skal videreutvikle, supplere og justere den
kompetansen som allerede finnes blant deltakerne. Arbeidsmåtene varierer fra
kollegaveiledning, gruppearbeid, arbeid med ulike læringsformer, diskusjoner, videoopptak
og tilbakemeldinger. Det er også et mål å utvikle bedre kontakt mellom ulike fagmiljøer, og
fremme tverrfaglig tenkning og samarbeid.
For å få godkjent kurset må deltakerne skrive en pedagogisk artikkel med bakgrunn fra
erfaringer innen eget fag. Noen har samarbeidet om å skrive artikkelen, mens de fleste har
skrevet alene. Artiklene tar opp svært interessante og aktuelle problemstillinger innen
universitets- og høgskolepedagogikk. De fortjener en bred leserkrets.
Kristiansand, oktober 2006
Ragnhild Lager
Publisher
Høgskolen i AgderSeries
Skriftserien (Høgskolen i Agder)128