Browsing AURA by Author "Kovac, Velibor Bobo"
Now showing items 1-20 of 25
-
Barn under lupen
Synnes, Tone Reyes (Master thesis, 2023)Økte krav til kvalitet i barnehagene og tidlig innsats har de siste årene medført mer systematisk arbeid og økt bruk av manualbaserte pedagogiske programmer og kartleggingsverktøy i barnehager. ALLE MED er et eksempel på ... -
Being a teacher and teacher educator : The antecedents of teacher educator identity among mentor teachers
Andreasen, Johan Kristian; Bjørndal, Cato R. P.; Kovac, Velibor Bobo (Journal article; Peer reviewed, 2019)Although teachers’ professional identities have been the subject of extensive study, the field still lacks knowledge about the development of a professional identity for mentor teachers. These teachers take on multifaceted ... -
Co-teaching that works; Special and General Educators’ Perspectives on Collaboration
Jortveit, Maryann; Kovac, Velibor Bobo (Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Co-teaching that works; Special and General Educators’ Perspectives on Collaboration
Jortveit, Maryann; Kovac, Velibor Bobo (Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Democracy in schools: qualitative analysis of pupils’ experiences of democracy in the context of the Norwegian school
Haraldstad, Åse; Tveit, Anne Dorthe; Kovac, Velibor Bobo (Peer reviewed; Journal article, 2021)A limited number of empirical studies have explored pupils’ democratic practice and the direct experiences of school children using a qualitative approach. The aim of the present study has been to analyse pupils’ experiences ... -
Distinguishing the Need to Belong and Sense of Belongingness: The Relation between Need to Belong and Personal Appraisals under Two Different Belongingness–Conditions
Pardede, Saga; Kovac, Velibor Bobo (Peer reviewed; Journal article, 2023)People are frequently caught in the hold between the need to belong and the fear of exclusion. However, these needs might be expressed differently under different belongingness conditions, where other powerful social ... -
Emosjonell kompetanse i gruppeveiledning
Andreasen, Johan Kristian; Andreasen, Eva Mari; Kovac, Velibor Bobo (Journal article; Peer reviewed, 2020) -
En inkluderende barnehage for alle? En kvantitativ undersøkelse av barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp.
Skeie, Stina; Olsen, Marthe (Master thesis, 2024)Denne studien handler om barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Hensikten var todelt: for det første å undersøke barnehageansattes opplevelse av hvordan barn som mottar ... -
En inkluderende barnehage for alle? En kvantitativ undersøkelse av barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp
Skeie, Stina; Olsen, Marthe (Master thesis, 2024)Denne studien handler om barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Hensikten var todelt: for det første å undersøke barnehageansattes opplevelse av hvordan barn som mottar ... -
En undersøkelse om PP-tjenestens arbeid med barnehagen
Cameron, David Lansing; Kovac, Velibor Bobo; Tveit, Anne Dorthe (Skriftserien (Universitetet i Agder);155, Book, 2011) -
Er generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å sikre en inkluderende skole?
Thygesen, Ragnar; Briseid, Lars Gunnar; Tveit, Anne Dorthe; Cameron, David Lansing; Kovac, Velibor Bobo (Journal article; Peer reviewed, 2011)Vi redegjør for forholdet mellom spesialpedagogikk og spesialundervisning, og beskriver det “pedagogiske dilemmaet” som uttrykkes i motsetningen mellom å skulle tilpasse opplæringen til enkeltelevens evner og forutsetninger, ... -
Evolve or perish: A theoretical propositon for development of Bildung concept
Kovac, Velibor Bobo (Journal article; Peer reviewed, 2012)The contemporary idea of Bildung is in danger of becoming a concept of mere historical significance as its content is poorly elaborated upon in terms of underlying processes. The main aims of the present paper are to (1) ... -
“Fuelling” cognitive judgments: Worry as a mediator between risk perceptions and intentions to quit smoking
Kovac, Velibor Bobo; Rise, Jostein (Journal article; Peer reviewed, 2012)The aim of the present study was to assess the importance of cognitive and affective risk perceptions along with measures of self-prediction of future smoking status and confidence in one’s ability to quit on intentions ... -
Helping children in bullying situations: The role of intersubjective understanding and co-regulation
Kovac, Velibor Bobo; Kostøl, Elin Marie Frivold (Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Hvordan opplever pedagogiske ledere å følge opp barn som er blitt utsatt for omsorgssvikt? En kvalitativ studie om pedagogiske lederes erfaringer knyttet til oppfølging av omsorgssvikt.
Dahl, Ingvild Webb (Master thesis, 2024)Omsorgssvikt kan vise seg i ulike former og kan ha store negative konsekvenser for barns trivsel og utvikling. Pedagogiske ledere i barnehagen representerer en arena for støtte og omsorg. Formålet med denne studien var å ... -
Hvordan opplever spesialpedagoger samarbeidet med grunnskolelærere, og hvilken rolle spiller dette samarbeidet for å iverksette tidlig innsats og fremme inkludering, og tilpasning i undervisningen?
Repstad, Juliana Graziano (Master thesis, 2024)En av skolens oppgaver er å påse at alle elever får samme muligheter for læring og vekst. (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 5). Dette skal skje uavhengig av elevenes forutsetninger eller bakgrunn, og grunnregelen om ... -
Når det ikke er naturlig for de, så får de kanskje ikke rom for det heller.
Nymann, Celin (Master thesis, 2023)Mennesker diagnostisert med autismespekterforstyrrelser (ASF) har hatt en gradvis økning de siste årene (Martinsen et al., 2016). På bakgrunn av utfordringer med sosial kommunikasjon og sosiale ferdigheter, er det en risiko ... -
Online chat-support for bullying prevention and follow-up: an analysis of the characteristics of chat-users and their experiences
Cameron, David Lansing; Kovac, Velibor Bobo; Horverak, May Olaug (Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this study was to examine data registered at an online bullying support chat-service over a three-year period to determine the characteristics of users and their experiences. The service was contacted 12,687 ... -
Organisational Challenges for School Development and Improvement : The Obstructing Role of Sub-Groups and an Overly Positive School Culture
Tveit, Anne Dorthe; Kovac, Velibor Bobo (Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Premeditated automaticity: the role of explicit cognition in the development of obsessive smoking
Kovac, Velibor Bobo; Rise, Jostein; Moan, Inger Synnøve (Journal article, 2010)Abstract The purpose of the present study was to examine the role of explicit cognitions in relation to the development of obsessive smoking passion. Data derives from a longitudinal internet survey conducted among 939 ...