Blar i AURA på forfatter "Guttormsen, Vigdis"
-
Læreplanforståelse etter videreutdanning i mat og helse
Telhaug, Julie (Master thesis, 2024)Bakgrunn: Den norske utdanningspolitikken har hatt stor betydning for utviklingen av de ulike læreplanene gjennom åra. Endring av kompetanseområder i den fornyede læreplanen, stiller krav til lærerkompetansen. Hensikt: ... -
«Sånn vi gjør det, gjør vi jo for at det ikke skal være så synlig at noen elever er annerledes, så alle spiser den samme maten». En undersøkelse av hvordan mat- og helselærere tilrettelegger for religiøse spiseforskrifter i undervisningen.
Strand, Carine Nordnes; Nilsen, Thea Spieler (Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål: Den norske skolen har fokus på respekt og like muligheter for alle elever, uavhengig av eksempelvis etnisitet eller religion. I tillegg skal skolen bidra til identitetsutvikling, noe som skal ta sted i ... -
"Sånn vi gjør det, gjør vi jo for at det ikke skal være så synlig at noen elever er annerledes, så alle spiser den samme maten». En undersøkelse av hvordan mat- og helselærere tilrettelegger for religiøse spiseforskrifter i undervisningen.
Nilsen, Thea Spieler; Strand, Carine Nordnes (Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål: Den norske skolen har fokus på respekt og like muligheter for alle elever, uavhengig av eksempelvis etnisitet eller religion. I tillegg skal skolen bidra til identitetsutvikling, noe som skal ta sted i ... -
Skolehagen som læringsarena i mat- og helsefaget
Bekken, Thea (Master thesis, 2024)Bakgrunn: Det finnes lite norsk forskning på hvordan skolehagebasert undervisning påvirker barns bevissthet rundt råvarenes vei fra jord til bord. Dersom skolehagebasert undervisning skal integreres i skolen, må en få ... -
Tverrfaglig arbeid i lærerutdanningene: En kvantitativ studie med hovedfokus på undervisningsfagene mat og helse og matematikk, samt det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
Broen, Hannah Borsodi (Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Hensikten med denne studien har vært å kartlegge status for tverrfaglighet blant lærerutdannere tilknyttet undervisningsfag (1.-10. trinn) i lærerutdanningsinstitusjoner i Norge, samt få innsikt i ... -
Tverrfaglighet og digitalisering mellom skolefagene mat og helse og naturfag
Heiberg, Kaja; Tollefsen, Stine Storstein (Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Masteroppgaven har tverrfaglig undervisning og digitalisering som tema. Tverrfaglighet og digitalisering er to begreper som er svært sentrale i den nye læreplanen. Tverrfaglighet kan enkelt forklares ... -
Tverrfaglighet og digitalisering mellom skolefagene mat og helse og naturfag
Tollefsen, Stine Storstein; Heiberg, Kaja (Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Masteroppgaven har tverrfaglig undervisning og digitalisering som tema. Tverrfaglighet og digitalisering er to begreper som er svært sentrale i den nye læreplanen. Tverrfaglighet kan enkelt forklares ... -
Using the Intervention Mapping protocol to develop a family-based intervention for improving lifestyle habits among overweight and obese children: study protocol for a quasi-experimental trial
Stea, Tonje Holte; Haugen, Tommy; Berntsen, Sveinung; Guttormsen, Vigdis; Øverby, Nina Cecilie; Haraldstad, Kristin; Meland, Eivind; Abildsnes, Eirik (Journal article; Peer reviewed, 2016)