• Algoritmisk tenkning og matematisk modellering 

      Edvardsen, Rebecca; Vikhagen, Mari Katrine (Master thesis, 2023)
      Algoritmisk tenkning og modellering har fått økt oppmerksomhet i matematikkundervisningen etter innføringen av den nye læreplanen for matematikk i 2020. Dette masterprosjektet har som formål å undersøke hvordan elevers ...
    • Algoritmisk tenkning og matematisk modellering 

      Edvardsen, Rebecca; Vikhagen, Mari Katrine (Master thesis, 2023)
      Algoritmisk tenkning og modellering har fått økt oppmerksomhet i matematikkundervisningen etter innføringen av den nye læreplanen for matematikk i 2020. Dette masterprosjektet har som formål å undersøke hvordan elevers ...
    • Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner 

      Nordkvelle, Yngve; Eriksen, Stig; Hakel, Katja (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i ...
    • Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner 

      Nordkvelle, Yngve; Eriksen, Stig; Hakel, Katja (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i ...
    • Dybdelæring og programmering 

      Torsteinson, Gro Vermo (Master thesis, 2022)
      I den nye læreplanen har begrepene dybdelæring og programmering fått større plass enn i tidligere læreplaner. Begge begrepene knyttes opp mot kompetanser elevene trenger i samfunns- og arbeidslivet for det 21. århundre. ...
    • Hvordan tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen? 

      Brandmo, Ingeborg; Mathisen, Anne (Master thesis, 2022)
      Denne studien bruker en forenklet versjon av designbasert forskningstilnærming og ser på en mulig metode for å tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen. Folkehelse og ...
    • Hvordan tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen? 

      Brandmo, Ingeborg; Mathisen, Anne (Master thesis, 2022)
      Denne studien bruker en forenklet versjon av designbasert forskningstilnærming og ser på en mulig metode for å tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen. Folkehelse og ...
    • Læreres oppfatning av eksamensoppgavene i matematikk for LK20 i ungdomsskolen 

      Bjerkestrand, Christian (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven handler om matetikklærere sin oppfatning av de nye eksamensoppgavene i matematikk i grunnskolen som har kommet i forbindelse med fagfornyelsen. Eksamensoppgaven som det er tatt utgangspunkt i er del 2 ...
    • Nye eksamensoppgaver i matematikk 

      Hornnes, Kristoffer André (Master thesis, 2023)
      When the new curriculum (LK20) came out, new tasks on the exam also came out. In mathematics, a new task category was also introduced. It was called task category 3 and it is tasks in this category that I used in my research. ...