Browsing AURA by Author "Anundsen, Lene"
Now showing items 1-14 of 14
-
Bildebøker i begynneropplæringen: Hva legger lærere vekt på?
Noraberg, Martine Fraas; Johansen, Silje (Master thesis, 2023)I vårt masterprosjekt har vi intervjuet tre læreres valg og bruk av bildebøker, hvor alle jobber i begynneropplæringen. Vi opplever at det trengs mer forskning på dette feltet og ønsker derfor å bidra, samtidig som dette ... -
Flerspråklige klasserom: Hvordan lærere arbeider med fagtekster i norsk på mellomtrinnet
Skjefrås, Ine Birgitte Haakull (Master thesis, 2022)Sammendrag Tittel: «Leseopplæring for elever med norsk som andrespråk» Utgangspunktet for denne masteroppgaven er interesse for hvordan lærere på mellomtrinnet arbeider med den andre leseopplæringen, spesielt rettet mot ... -
Flerspråklighet som ressurs i norskfaget
Liland, Silje Marie Favila (Master thesis, 2024)Tittel: Flerspråklighet som ressurs i norskfaget – En kvalitativ undersøkelse med utprøving av undervisningsaktiviteter på mellomtrinnet og et utvalg læreres refleksjoner og erfaringer med flerspråklighet i norskfaget. ... -
Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne
Anundsen, Lene (Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Høytlesning i begynneropplæringen: En studie av førsteklasselæreres høytlesningspraksiser i det flerspråklige klasserommet
Aiaots, Jona Mae Baylon (Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på et tre uker langt feltarbeid med observasjoner i tre ulike førsteklasser på samme skole. Prosjektets mål er å undersøke hvordan førsteklasselærere bruker ... -
Kreativitet gjennom estetisk læringsprosess
Eikeland, Malin (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har til hensikt å svare på problemstillingen: “Hvordan kan man ta i bruk estetiske læreprosesser i litteraturundervisningen i norskfaget?” Litteratursamtalene har en stor egenverdi. Ved en praktisk-estetisk ... -
Kritisk literacy på ungdomstrinnet
Andersen, Sofie Aubert (Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hvordan man kan tilrettelegge for utvikling av kritisk literacy i norskundervisningen på ungdomstrinnet. Det er brukt et kvalitativt forskningsdesign hvor jeg har benyttet meg ... -
Litteraturundervisning og litterære tekstpraksiser i grunnskoletilbud for voksne innvandrere
Anundsen, Lene (Doctoral Dissertations at the University of Agder;no. 370, Doctoral thesis, 2022)This study investigates literature didactics issues related to literary practices and literature teaching in a specific type of second language classroom; primary and lower secondary education for adult immigrants. The ... -
Litterær friksjon. Resepsjonsanalyse av seks syriske leseres møte med bildeboka Sitronlimonaden.
Anundsen, Lene (Chapter; Peer reviewed, 2018) -
Læreres tanker om norskfaget som arena for folkeelse og livsmestring.
Pedersen, Kristian Skogheim (Master thesis, 2023)Det tverrfaglige emnet folkehelse og livsmestring ble introdusert i skolen sammen med den nye læreplanen LK20 høsten 2020. Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hva slags tanker som finnes blant lærere omkring ... -
Mange måter å lese på : multifunksjonelle lesepraksiser hos innvandrerforeldre som leser barnebøker
Anundsen, Lene (Master thesis, 2009) -
Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring
Anundsen, Lene (Peer reviewed; Journal article, 2020)Voksne innvandrere som tar norsk grunnskoleeksamen har teksterfaringer fra litterære tradisjoner som kan være ukjente i vår sammenheng. Basert på nærmere tyve enkeltintervjuer undersøker denne studien både tidligere og ... -
Språket som grense og nøkkel : Møter med migrasjonsromanen Og (2016) i Grunnskoleopplæring for voksne
Anundsen, Lene (Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Ubesvart anrop i arbeidet med livsmestring i skolen En litteraturdidaktisk tilnærming til den grafiske romanen Ubesvart anrop.
Homestad, Hilde (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvorfor og på hvilken måte den grafiske romanen Ubesvart anrop (2021) som omhandler tiden etter terrorangrepet 22. juli, skrevet av Nora Dåsnes, kan brukes i skolen med tanke på ...