Blar i AURA på tittel
Viser treff 11454-11473 av 11823
-
”Vi er jo alle leselærere” : Hvordan er Kunnskapsløftets syn på lesing integrert i lærernes refleksjon rundt eget arbeid med lesing på ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2018)The autumn of 2006, a new curriculum, "Kunnskapsløftet", was published, and as a result the fundamental abilities were engraved. It was emphasized that basic abilities should be integrated, and act as a supportive element ... -
«Vi er på et sted hvor vi gjør alt for å skille oss ut, sånn at vi kan passe inn» : En analyse av hva unge mennesker forteller om veien mot voksenlivet
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven handler om hvordan unge voksne opplever det å være på vei mot å bli vokseni vår samtid. I innledningen viser jeg til sosiolog Gunnar Aakvaags(2013)kronikk hvor han etterspør et kollektivt prosjekt fra dagens ... -
«Vi gjorde hverandre gode, men det dabbet av og stoppet opp»: Vernepleierstudenters erfaringer med loggskriving og gruppeveiledning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelens hensikt er å belyse problemstillingen Hvilke erfaringer har studenter med loggskriving, gruppeveiledning og kombinasjonen av disse i praksisstudier i vernepleierutdanningen?Erfaringer med bruk av logger og ... -
Vi har det ganske bra, hver for oss : en casestudie av konflikt i baptistmenigheter
(Master thesis, 2012) -
" Vi klarer de som kommer " : En kvalitativ studie av SMI-Skolen i Arendal
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har hatt som utgangspunkt å se på skoletilknytning for barn som bor i barnevernsinstitusjoner. Temaet interesserer oss fordi forskning viser at kun 4 av 10 barnevernsbarn gjennomfører ... -
Vi lager hits for kids og da er diss et must : behandling av engelske importord av norske ungdommer som kommer til uttrykk i hiphopspråk
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven undersøker hva som skjer med engelske ord og andre språklige elementer i møte med det norske ungdomsspråket, nærmere bestemt hiphopspråket. Jeg prøver å finne mer ut om normering, uttalen og skrivemåten ... -
«Vi lever i et kristent land som ikke skal være kristent lenger» : en kvalitativ studie av religion- og livssynslæreres synspunkter på å undervise i KRLE-faget i mangfoldige elevgrupper
(Master thesis, 2016)Prosjektets bakgrunn: Hvordan den norske skolen imøtekommer og tilrettelegger for et stadig økende elevmangfold er et uttalt satsningsområde i norsk utdanningspolitikk. Religion- og livssynsfaget har vært særlig omdiskutert ... -
«Vi må fange opp de voksne som ikke helt har dagen» : Hvordan oppfattes og utøves bruk av makt og tvang i barnehagen?
(Master thesis, 2020)Forskning på feltet tvang og makt i barnehagen er av begrenset omfang. Dette oppfattes og utøves veldig forskjellig. Utdanningsnivå, kompetanse, effektivisering og opprettholdelse av planer gjør hverdagen utfordrende. Det ... -
"Vi må ha tid til det vi gjør" : en kvalitativ studie av fem barnehagelæreres opplevelse av tid i barnehagen
(Master thesis, 2014)Oppgavens problemområde er kvalitet i barnehagen. Problemstillingen som oppgaven søker å besvare er som følger: Hvilken betydning kan tid ha for kvaliteten i det pedagogiske arbeidet? Pedagogens betydning i forhold til ... -
«Vi må ikke lage rammene så snevre at ikke ungene passer inn» : en kvalitativ studie av hvordan barnehagelærerne arbeider for å inkludere barn i barnehagen
(Master thesis, 2016)De senere årene har arbeidet med å inkludere alle barn i den ordinære barnehage fått et stadig større fokus i den norske barnehageutviklingen. Det finnes likevel lite forskning og kunnskap om inkludering i barnehagefeltet ... -
Vi må ikke sove i timen - Barnehagen i 2030 -
(Master thesis, 2015) -
"Vi prøver å lese og lære sammen". En kvalitativ studie av tre flerspråklige mødres erfaringer med hvordan READ Agder-prosjektet har påvirket barnas språk og leseglede.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan flerspråklige foreldre opplever at deltakelsen i prosjektet READ Agder påvirker barnas språk og leseglede. READ Agder er et implementeringsprosjekt som gjennomføres ... -
"Vi stiller oss bare i køen" : om gjennomføring av videregående opplæring i Nissedal kommune
(Master thesis, 2016)Denne oppgava tar utgangspunkt i et såkalt "deviant case". Det vil si et tilfelle der et resultat ikke samsvarer med forventet resultat ut fra en kjent norm. Jeg har tatt utgangspunkt i samfunnsdebatten om drop-out ... -
"Vi tror jo på opplegget" En kvalitativ studie av noen gruppeledere og skoleledere sine erfaringer med implementeringen av Mini-RISK – lavterskel psykisk helsetilbud for engstelige elever - i grunnskolen i Kristiansand.
(Master thesis, 2023)Et område som har fått betydelig økt oppmerksomhet i det offentlige ordskiftet de siste årene, også på skolefeltet, er psykisk helse. Angst i (skole)hverdagen er dokumentert som et voksende problem hos barn og unge (Haugland ... -
Vi vet at det er stemmer, for vi ser at det er sånn, og i matematikk er det alltid likt
(Master thesis, 2022)De nye læreplanene Fagfornyelsen av 2020 poengterer viktigheten av læreres kompetanse til å vurdere gyldigheten i matematisk argumentasjon. Denne studien undersøker hvordan elever i ungdomsskole argumenterer for sannheten ... -
Vi vet at det er stemmer, for vi ser at det er sånn, og i matematikk er det alltid likt.
(Master thesis, 2022)De nye læreplanene Fagfornyelsen av 2020 poengterer viktigheten av læreres kompetanse til å vurdere gyldigheten i matematisk argumentasjon. Denne studien undersøker hvordan elever i ungdomsskole argumenterer for sannheten ... -
"Vi ønsker å bli sett, men ønsker ikke å bli sett rart på" Om materialitet og mennesker i bofellesskap og dagsentra innen psykisk helsetjeneste i kommunene
(Master thesis, 2015)Studien retter søkelyset mot bofellesskap og dagsentra beregnet for mennesker med psykiske lidelser. Bakgrunnen for bygging av bofellesskap og dagsentra var den omfattende deinstitusjonaliseringen som fant sted i hele den ... -
"Vi ønsker oss flere vedtak enn det vi får!" - En kvalitativ studie av hvilke erfaringer og ønsker barnehagelærere har til PP- tjenestens systemrettede arbeid i barnehagene
(Master thesis, 2023)Temaet i denne studien har vært PP- tjenestens systemarbeid og deres samarbeid med barnehagene. Fokuset har vært rettet mot barnehagelærernes perspektiv på disse fenomenene. Det har blitt undersøkt hvordan barnehagelærere ... -
Vibrasjonsanalyse : Feildeteksjon i Kulelager: Prosessering av Vibrasjonssignaler, Algoritmer, og Envelope Spektrum
(Master thesis, 2017)The report deals with fault detection and diagnosis of roller element bearings. Vibration and shaft position sensor data combined with three algorithms are tested to determine which combination may detect bearing faults ... -
Vibration control of a base-isolated building using wavelets
(Chapter; Peer reviewed, 2011)This paper proposes a numerical approach for finding an optimal control based on wavelet functions for vibration reduction of a base-isolated building subjected to actual earthquakes. The objective is two-fold: (1) to find ...