Blar i AURA på forfatter "Reid, David Alexander"
-
Aspekter av algebraisk tenkning i problemløsningsoppgaver: En kvalitativ studie av elevers introduksjon og forståelse av algebra på mellomtrinnet.
Berdal, Sondre; Børresen, Jon Martin (Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er algebraisk tenkning og forståelse. Tidligere studier viser til at elever i den norske skole opplever algebra som utfordrende (Kaarstein et al., 2020). Det vil derfor være hensiktsmessig å rette ... -
Aspekter av algebraisk tenkning i problemløsningsoppgaver: En kvalitativ studie av elevers introduksjon og forståelse av algebra på mellomtrinnet.
Børresen, Jon Martin; Berdal, Sonder (Master thesis, 2023)Temaet for masteroppgaven er algebraisk tenkning og forståelse. Tidligere studier viser til at elever i den norske skole opplever algebra som utfordrende (Kaarstein et al., 2020). Det vil derfor være hensiktsmessig å rette ... -
Design and Investigation of a Touch Gesture for Dividing in a Virtual Manipulative Model for Equation-solving
Janßen, Thomas; Vallejo-Vargas, Estela; Bikner-Ahsbahs, Angelika; Reid, David Alexander (Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Elevers forståelse av sammenhenger mellom størrelser i modelleringsaktiviter på 6. trinn
Jakobsen, Casper Vaksdal; Indrebø, Sondre (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie av hvordan elever på 6. trinn resonnere med størrelser i modelleringssituasjoner. Vår kasus har bestått av en gruppe på fire elever (to gutter og to jenter). Det er et kjent ... -
Elevers forståelse av sammenhenger mellom størrelser i modelleringsaktiviteter på 6. trinn
Jakobsen, Casper Vaksdal; Indrebø, Sondre (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie av hvordan elever på 6. trinn resonnere med størrelser i modelleringssituasjoner. Vår kasus har bestått av en gruppe på fire elever (to gutter og to jenter). Det er et kjent ... -
Forms of epistemic feedback
Reid, David Alexander; Bikner-Ahsbahs, Angelika; Janßen, Thomas; Vallejo-Vargas, Estela (Chapter, 2022)Feedback in a digital learning system has two functions, a pragmatic and an epistemic one. In previous papers, we were concerned with the pragmatic function, showing how digital feedback initiates acting with the system ... -
How are proof and proving conceptualized in mathematics curriculum documents in the USA and Japan?
Otani, Hiroki; Reid, David Alexander; Shinno, Yusuke (Chapter; Peer reviewed, 2022)Only a few international comparative studies have reported on proof and proving in curriculum documents. This report proposes a method of comparing the meaning of proof-related words in two specific countries’ curriculum ... -
Innføring av algebraisk notasjon
Høye, Matthias Solgaard (Master thesis, 2022)Masteroppgaven dreier seg om innføring av formell algebraisk notasjon gjennom en funksjonstilnærming til algebra. Forskningen er en kvalitativ studie av elever på åttende trinn (13 år), og forskningen er designet som et ... -
An introduction to TWG1 : Argumentation and proof
Moutsios-Rentzos, Andreas; Buchbinder, Orly; Azrou, Nadia; Bredow, Fiene; Deslis, Dimitrios; Durand-Guerrier, Viviane; Reid, David Alexander; Yang, Mei (Chapter; Peer reviewed, 2023)Argumentation and proof is a research area that continues to attract the wide interest of the mathematics education research community, which was also evident in CERME13. CERME13 was the first in-person conference after a ... -
Kjerneelementet Resonnering og argumentasjon i lærerveiledninger
Gjerløw, Helene; Rørvik, Oda Torsdatter (Master thesis, 2023)Med innføringen av den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020, ble viktige kompetanser i matematikkfaget listet opp ved hjelp av kjerneelementene. Disse gir lærerne tydelige retningslinjer for hva som skal gjennomsyre faget ... -
Kjerneelementet Resonnering og argumentasjon i lærerveiledninger
Gjerløw, Helene; Rørvik, Oda Torsdatter (Master thesis, 2023)Med innføringen av den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020, ble viktige kompetanser i matematikkfaget listet opp ved hjelp av kjerneelementene. Disse gir lærerne tydelige retningslinjer for hva som skal gjennomsyre faget ... -
Løse likninger med ulike representasjoner
Glendrange, Pål (Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen handler om løsning av likninger ved ulike representasjoner. Hensikten med studien er å undersøke hvordan algebraisk tenkning utvikles gjennom arbeid med likningsløsning som blir gradvis representert ... -
Løse tekstoppgaver ved hjelp av algebra Solve word problems by using algbera
Breland, Julian Norum; Rydland, Truls Jørgen (Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen handler om å løse algebraiske tekstoppgaver ved hjelp av ulike løsningsmetoder. Hensikten med denne studien er å undersøke og beskrive elevers tankegang når det benyttes ulike løsningsmetoder i ... -
Løse tekstoppgaver ved hjelp av algebra Solve word problems by using algebra
Breland, Julian Norum; Rydland, Truls Jørgen (Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen handler om å løse algebraiske tekstoppgaver ved hjelp av ulike løsningsmetoder. Hensikten med denne studien er å undersøke og beskrive elevers tankegang når det benyttes ulike løsningsmetoder i ... -
Modelleringsoppgaver og dybdelæring i likninger på 8. trinn
Galteland, Birgitte; Sandvand, Maria (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven innen matematikkdidaktikk har algebra som hovedtema, med modellering som tilnærming. Hensikten er å undersøke hvordan modellering kan være med å legge til rette for dybdelæring i likninger, derav våre ... -
Modelleringsoppgaver og dybdelæring i likninger på 8.trinn
Galteland, Birgitte; Sandvand, Maria (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven innen matematikkdidaktikk har algebra som hovedtema, med modellering som tilnærming. Hensikten er å undersøke hvordan modellering kan være med å legge til rette for dybdelæring i likninger, derav våre ... -
Muligheter for Resonnering og Argumentasjon: En dokumentanalyse av tre norske matematikklærebokserier for 8.-10. trinn
Mørck, Magne Karsten; Sjøen, John Arild (Master thesis, 2023)I 2019 fikk skolen ny læreplan, og med denne ble det innført kjerneelementer som er de viktigste og mest sentrale ferdighetene elevene skal lære i faget (Utdanningsdirektoratet, 2019). Resonnering og Argumentasjon er et ... -
Muligheter for Resonnering og Argumentasjon: En dokumentanalyse av tre norske matematikklærebokserier for 8.-10. trinn
Sjøen, John Arild; Mørck, Magne Karsten (Master thesis, 2023)I 2019 fikk skolen ny læreplan, og med denne ble det innført kjerneelementer som er de viktigste og mest sentrale ferdighetene elevene skal lære i faget (Utdanningsdirektoratet, 2019). Resonnering og Argumentasjon er et ... -
Opportunities for reasoning and argumentation: Norwegian mathematics textbooks for grades 5-7
Pettersen, Rebekka (Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet (2019a; 2019b) states that reasoning and argumentation shall permeate the entire mathematics education, and as one of six core elements in the curriculum it is among the most important contents in ... -
'Reasoning' in national curricula and standards
Reid, David Alexander (Chapter; Peer reviewed, 2022)The differing meanings and usages of terms related to argumentation and proof have been discussed in the literature and related to differences in language (e.g., Sekiguchi & Miyazaki, 2000), professional context (e.g., ...