Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVassilakopoulou, Polyxeni
dc.contributor.authorTveita, Leif Jonas
dc.date.accessioned2024-08-14T16:23:45Z
dc.date.available2024-08-14T16:23:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:240853236:35477909
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3146362
dc.description.abstractDenne masteroppgaven gir innsikt i hvordan man best mulig kan implementere samarbeid mellom mennesker og kunstig intelligens (AI) innen saksbehandling i offentlig sektor. Gjennom en empirisk studie med ansatte i offentlige organisasjoner, kommuner og en leverandør av et saksbehandlingssystem har studien identifisert områder hvor menneskelig kompetanse kan styrkes. Studien viser hvordan denne kompetansen kan forbedres gjennom samarbeid med AI. Studien identifiserer også nødvendige ferdigheter for de involverte organisasjonene, inkludert offentlige instanser. Den presenterer også forslag til praksiser og tilnærminger for vellykket endringsledelse. Funnene fremhever potensialet til AI for å forbedre effektiviteten, samtidig som de understreker viktigheten av menneskelig involvering for å sikre pålitelige resultater. Studien bidrar til både forskning og praksis ved å identifisere muligheter for økt automatisering, samtidig som den opprettholder menneskelig kontroll. Studien gir verdifull innsikt i hvordan man kan designe og implementere AI-systemer som støtter effektivt samarbeid mellom mennesker og AI i saksbehandlingsprosesser i offentlig sektor.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleAI-menneskelig samarbeid for saksbehandling i offentlig sektor: Hvordan utnytte teknologi og menneskelig dømmekraft til å forbedre tjenestekvaliteten?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel