Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasland, Erik
dc.contributor.advisorNyberg, Gunn Birgitta
dc.contributor.authorEgeli, Preben
dc.date.accessioned2024-07-16T16:23:42Z
dc.date.available2024-07-16T16:23:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229820069:50806448
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141580
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMasteroppgaven inkluderer en aksjonsforskningsstudie om samarbeidslæring i kroppsøvingsundervisningen. Oppgavens teori var basert på Vygotskys sosiokulturelle læringsteori. Oppgavens hensikt har vært å undersøke hvordan elever erfarer samarbeidslæring i kroppsøving. Det ble planlagt et undervisningsopplegg som skulle legge til rette for samarbeidslæring, ved hjelp av to varianter av aktiviteten kanonball. En kanonballaktivitet med små lag, og en med store. Denne oppgaven tar for seg følgende problemstilling: Hvordan samarbeider elever i en 8. klasse under to varianter av aktiviteten kanonball? Studien har et kvalitativt forskningsdesign. Utvalget i studien bestod av 12 elever fra en 8. klasse. Undervisningsgjennomføringen ble observert, gjennom en ikke-deltakende observasjonsrolle, og ni intervjuer av elever ble gjennomført i etterkant. Jeg har strukturert funnene under i overskrifter som viser hvordan elevene samarbeidet: (i) kommunikasjon, (ii) strategier, (iii) gruppedynamikk og (iv) gruppestørrelse. Kommunikasjonen elevene imellom omhandlet i stor grad oppfordringer og presiseringer. I tillegg var spillet preget av kroppsspråk, der elevene tydeliggjorde at de var ledige og ville motta ballen. Tre av fire grupper planla strategi i forkant av øvelsen med små lag. Ingen av lagene planla felles strategier i forkant av øvelsen med store lag. Ingen av elevene rapporterte om at de fikk, eller ga seg selv, roller i spillet. Gruppeaktivitetene var preget av positivitet og skryt, noe elevene oppfattet som positivt og utslagsgivende for samarbeidet. Jeg konkluderer med at samarbeidet fungerte mye bedre i øvelsen med små lag, sammenlignet med øvelsen med store lag. Undervisningsøkten la til rette for samarbeidslæring i et positivt læringsklima. Nøkkelord: Samarbeidslæring, samarbeid, kroppsøving, aksjonsforskning og sosiokulturell læringsteori.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSamarbeidslæring i kroppsøving - en praksisnær aksjonsforskningsstudie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel