Videokommunikasjon i ambulansetjenesten
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
Prosjektets bakgrunn: For å tilby helsetjenester av god kvalitet, har man behov for kvalifisert helsepersonell. Antall ambulanseoppdrag er økende, og det er viktig å se nærmere på bruk av teknologiske løsninger. Bruk av video tilrettelegger for at ambulansepersonell kan få rådgivning fra lege.
Hensikt og problemstilling: Hensikten med masteroppgaven er å få kunnskap om hvilke erfaringer ambulansepersonell har med bruk av video i konferering med legevaktlegen. Det var et ønske om å se hvilke muligheter og utfordringer bruk av video i ambulansetjenesten kan skape, og problemformuleringen er som følgende:«Hvilke utfordringer og muligheter ser ambulansepersonell med bruk av video i konferering med legevaktlege?»
Metode: Det har blitt brukt kvalitativ metode, hvor det ble gjennomført semi-strukturerte intervjuer med ambulansepersonell som hadde erfaring med bruk av video. Masteroppgavens teoretiske rammeverk er «Unified Theory of Acceptance and Use of Technology” (UTAUT). Intervjuguiden er utformet på bakgrunn i UTAUT, men inkluderer spørsmål uavhengig av rammeverket. Braun og Clarke (2008) sin sekstrinns tematiske analyse ble benyttet som metode for å analysere intervjuene.
Resultater: Funnene viser blant annet at ambulansepersonell erfarer trygghet ved bruk av video, spesielt i situasjoner hvor de er i tvil og at det krever en forankring i fagmiljøene for å få de ansatte til å bruke video.
Konklusjon: Lyd og bilde er en viktig del av kommunikasjonen og video bidrar til å skape felles situasjonsforståelse. Det er behov for bedre forståelse for opplæring, implementering og oppfølgning av video i den akuttmedisinske kjede.
Nøkkelord: «Video», «ambulansepersonell», «samarbeid», «legevaktlege», «situasjonsforståelse», «kommunikasjon» og «akuttmedisinsk kjede»