Enhetslederes arbeid med digital kompetanse på sengepost
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: I dagens samfunn ser man en stadig eldre befolkning og et økt omsorgsbehov blant nye og yngre pasientgrupper. I tillegg står vi foran en ressursmangel hvor vi opplever en knapphet på helsepersonell, noe som skaper verdensomspennende utfordringer. Disse utfordringene kan til dels løses ved å ta i bruk mer teknologi, og digitalt tilsyn er en av velferdsteknologiene kommunene anbefales å innføre.
Mål/Hensikt: Formålet med denne studien er å se på erfaringen helsepersonell har vedrørende bruk av digitalt tilsyn, sett fra to tjenesteenheters perspektiv; Responssenteret og Nattjenesten. I kommunal sektor ilegges digitalt tilsyn signifikant vekt. Samtidig finnes det lite forskning som sier noe om helsepersonells opplevelse og erfaring ved bruk av denne teknologien. Oppgavens problemformulering er «Hvordan opplever helsepersonell nytteverdien av digitalt tilsyn, sett fra Responssenterets og Nattjenestens perspektiv?»
Utvalg og metode: Forskningens utvalg består av helsepersonell fra et responssenter og fra hjemmetjenesten som arbeider natt. Oppgaven har et kvalitativt forskningsdesign, hvilket benytter forskningsintervju i innhenting av empiri. DeLone og McLeans suksessmodell for informasjonssystemer benyttes som teoretisk rammeverk for oppgaven.
Resultater og konklusjon: Det framkommer i studien at Nattjenesten opplever mindre bilkjøring, mindre uro blant pasientene og generelt færre forstyrrelser, ved bruk av digitalt tilsyn. Det avdekkes imidlertid også at teknologien og systemet ikke fungerer optimalt, og gir Nattjenesten opplevelse av merarbeid. Resultatene viser konkrete forslag til forbedring. Studien vil kunne benyttes som erfaringsbasert kunnskap for videreutvikling av digitalt tilsyn, samt videre danne grunnlag for nye hypoteser og dypere forskning på tilsvarende områder.
Nøkkelord: digitalt tilsyn, kamerateknologi, trygghetsteknologi, velferdsteknologi