Heldigital oppstartstøtte ved innføring av elektronisk pasientjournal ved sykehus
Description
Full text not available
Abstract
Nordlandssykehuset har gjennomført overgangen til en ny elektronisk pasientjournal (EPJ) med en heldigitalt oppstartstøtteløsning. Metoden skiller seg fra andre helseforetak i regionen, som valgte en mer tradisjonell måte å tilby sine brukere oppstartstøtte.
Studiens hensikt var å undersøke sluttbrukernes erfaringer med en heldigitalt oppstartstøtteløsning ved overgangen til en ny EPJ ved sykehus. Med denne studien ønsker vi å utforske om den heldigitale metoden for å gi sluttbrukerne oppstartstøtte har vært tilstrekkelig for sluttbrukerne i overgangsperioden til ny EPJ. Videre vil vi undersøke om brukeraksept indikerer at oppstartstøttesystemet er godt egnet for denne type systeminnføring.
Vår problemstilling er: Hvordan bidrar heldigital oppstartstøtte ved implementering av ny EPJ ved sykehus til brukeraksept hos sluttbrukere?
Studien er en kvalitativ enkeltcasestudie. Det er gjennomført tolv semi-strukturerte intervjuer av helsepersonell som var sluttbrukere av oppstartstøtten på aktuelt overgangstidspunkt til ny EPJ. Datagjennomgangen er analysert med bakgrunn i Braun og Clarke (2006) sin metode for tematiske analyse, og sett opp mot Venkatesh et. al. (2003) sin teori, «United Theory of Acceptance and Use of Technology» (UTAUT). Funn og resultater av studien viser positive aspekter ved den heldigitale oppstarten for implementering av EPJ ved Nordlandssykehuset. Til tross for forbedringsinnspill på brukervennlighet og tilretteleggende forhold ble oppstartstøttesystemet opplevd som nyttig.
Nøkkelord: EPJ, oppstartstøtte, implementering, heldigital, brukererfaringer, brukeraksept.