dc.description.abstract | Sammendrag
Høsten 2020 ble folkehelse og livsmestring et tverrfaglig tema, og som lærer ble jeg med i arbeidet å få livsmestring på timeplanen. Etter å ha hørt ungdommers fortellinger om skole-stress, økte interessen for å finne ut om lek på timeplanen kunne være et helsefremmende tiltak. Derfra kom ideen om å undersøke ungdommenes opplevelser av lek.
Problemstilling: Hva snakker ungdom om når de snakker om lek i skolehverdagen?
Undersøkelsen har et kvalitativt forskningsdesign, og metoden er inspirert av photovoice1 og analysen er inspirert av Braun & Clark tematiske analyse. Fire ungdommer delte fotostemme-fortellinger og systematiserte bildene i fem lek-kategorier, og i to hovedgrupper; den frie leken og den styrte leken.
Et hovedfunn viste at den egeninitierte og egenstyrte frie leken i friminuttene gav dem opplevelse av leke-flyt, psykisk velvære, selvbestemmelse og frihetsfølelse. Et annet hovedfunn viste at ungdommene opplevde den styrte leken i livsmestringstimene som en ny kilde til stress og press i skolehverdagen. I lys av Deci og Ryans selvbestemmelsesteori, tydet det på at ungdommene hadde behov for et mer autonomistøttende skolemiljø.
Å gi ungdommene mer frihet og valgmuligheter i organiserte leker kan være et steg i riktig retning for at ungdommene skal få en bedre skolelivskvalitet. Ungdommene gav uttrykk for at lærere så lek som et middel til et mål, mens ungdommene var opptatt av å leke for gøy.
Resultatene støtter opp under tidligere forsking som sier at elever og lærere har ulik oppfatning om hva lek er.
Nøkkelord: lek, skole, ungdom, friminutt, livsmestring og selvbestemmelse | |