Inkluderende fellesskap i barnehagen. En etnografisk studie av hvordan barnehagelærere gjør inkludering.
Abstract
SammendragBakgrunn: Barnehagen er en viktig institusjon i barns hverdag. Her oppholder de seg nesten daglig. Rett til å være inkludert i et felles læringsmiljø er løftet fram i Salamanaca-erklæringen internasjonalt, og Rammeplan for barnehagen sier at det skal være et inkluderende fellesskap i barnehagen. Arbeidet med å sikre at alle barn er inkludert i fellesskapet er krevende og har ikke lykkes for alle barn alle steder. Dette gjelder særlig barn som får spesialpedagogisk hjelp.
Hensikt og problemstilling:Hensikten med studien er å se på hvordan det allmennpedagogiske arbeidet kan bidra til å legge til rette for inkludering. Forskningsspørsmålet mitt er:Hva er det barnehagelærere gjør i det allmennpedagogiske arbeidet som bidrar til inkludering av alle barn?
Metode: Design, utvalg og analyseJeg har valgt å gjøre en etnografisk studie med intervju og observasjon. Jeg har observert i en barnehageavdeling for små barn og intervjuet pedagogisk leder der. Jeg har brukt en tematisk analyse inspirert av Braun & Clarke. Til hjelp i kodingen har jeg brukt analytiske spørsmål.
Resultater: Funnene er samlet i 5 hovedtema. Disse er fundament, pedagogisk håndverk, hvor går grensa, «du, jeg og vi» og barnets stemme.
Konklusjon:Funnene viser at barnehagelærere som støtter barn ut fra en forståelse av hvor barna er i sin utvikling, og har en anerkjennende holdning i arbeidet med barn kan gjøre et godt arbeid med det inkluderende fellesskapet. Denne anerkjennende holdningen står fram for meg sammen med tilstedeværelse, støtte til lek og aktiviteter og samarbeid om å organisere gode rutiner og grupper.
Nøkkelord:Inkludering, anerkjennende holdning, småbarnsavdeling, barnehagelærer, etnografi
Summary
Background: Kindergartens are important institutions in children's everyday lives. The right to be part of an inclusive educational setting is highlighted in the Salamanaca declaration internationally, and the Framework Plan for Kindergartens states that the community in kindergartens shall be inclusive. The work of ensuring that all children are included in the kindergarten communities is demanding and has not yet succeeded for all children. This is especially true for children who receive special educational assistance.
Purpose and research question:The purpose of this study is to look at how general educational work can contribute to inclusion. My research question is:What do kindergarten teachers do in general educational work that contributes to the inclusion of all children?
Method: Design, selection and analysisI have chosen to do an ethnographic study with interviews and observation. I have observed in a kindergarten department for young children and interviewed the kindergarten teacher there. I have used a thematic analysis inspired by Braun & Clarke. To help me coding, I have used analytical questions.
Findings: The findings are collected in 5 main themes. These are foundations, educational craftsmanship, “where do we draw the line”, "you, I and we" and the “voice of the child”.
Conclusion:The findings show that kindergarten teachers who support children based on an understanding of the childs development, and have an appreciative attitude in their work with children, can do good work with the inclusive community. This attitude of appreciation stands out to me along with presence, support for play and activities, and cooperation amongst colleagues in organizing good routines and groups.
Keyword:Inclusion, attitude of appreciation, toddler ward, kindergarten teacher, ethnography