Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAugland Albæk, Ane
dc.contributor.authorIsaksen Søderholm, Anette
dc.contributor.authorMoltu, Renate
dc.date.accessioned2024-06-15T16:23:39Z
dc.date.available2024-06-15T16:23:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:221543925:3467365
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3134177
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Barn som er berørt at utviklingstraumer vil ha behov for trygge voksne som kan hjelpe dem til positiv utvikling. For å kunne gi god omsorg er relasjonskompetanse en viktig faktor på veien mot å hjelpe ungdommene til positiv utvikling og endring. Relasjonskompetansen er sammensatt i den forstand at det både handler om evnen til å se og forstå barnet på den ene siden, men kjennskap til seg selv på den andre. Vår problemstilling er: «Hvilke tanker og opplevelser har miljøterapeuter om egen relasjonskompetanse i møte med ungdommen?». For å besvare problemstillingen intervjuet vi ti informanter som la grunnlag for analyse og diskusjon. Ved å ta i bruk tematisk analyse kom vi frem til tre temaer som belyser miljøterapeuters egne tanker og opplevelser av relasjonskompetanse: «Du må være genuint interessert og ville ungdommen vel», «Du må kjenne deg selv» og «Vi blir flinkere sammen». Analyse blir sett opp mot empiri og teori i form av å belyse følgende spørsmål: Hva slags omsorg trenger ungdom på barnevernsinstitusjon? Hva er relasjonskompetanse og hva kjennetegner en god profesjonell relasjon? Hva er god miljøterapi for ungdom med utviklingstraumer? Miljøterapeuten må være genuint interessert og ville ungdommen vel ved å inneha gode verdier og holdninger som fremmer positiv endring hos ungdommene. Holdninger og verdier i form av kjærlighet og varme, et oppriktig engasjement, å forstå og dele av selv på en genuin og ekte måte fremheves som viktig. Videre bør miljøterapeuten ha god kjennskap til seg selv i form av egne styrker og svakheter for på slik måte ha mulighet for å hjelpe ungdommen. Det at miljøterapeutene blir flinkere sammen, handler om at det kollegiale samholdet på jobb er viktig fordi det spiller direkte inn på arbeidet med ungdommen som bor på institusjonen. Nøkkelord: Relasjon, relasjonskompetanse, kjærlighet, holdninger, selvrefleksjon, endring, samarbeid.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDu må være crazy about a kid! En kvalitativ studie om miljøteraputers egne tanker og opplevelser av relasjonskompetanse.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel