Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTore Dag Bøe
dc.contributor.advisorIngirid Geirsdatter Heald Kjær
dc.contributor.authorThale Børresen Gropen
dc.date.accessioned2024-06-15T16:23:30Z
dc.date.available2024-06-15T16:23:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:221543925:4507544
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3134170
dc.description.abstractSammendrag Hensikt og problemstilling: De senere år har det vist seg at barn og unge opplever et økt behov for kunnskap og ferdigheter for å håndtere eget liv. Som del av fagfornyelsen ble «Folkehelse og livsmestring» innført som ett av tre tverrfaglige tema i læreplanverket i skolen i 2020 med den hensikt at elever skulle tilegne seg kunnskap om hvordan fremme egen helse, håndtere utfordringer, og mestre livet bedre. Problemstillingen for denne studien var: Hvordan opplever og erfarer elever tiltak som er innført i ungdomsskolen knyttet til livsmestring som tverrfaglig tema, og hvordan kan disse tiltakene bidra til økt livsmestring for elevene? Metode og utvalg: Masteroppgaven er utarbeider gjennom kvalitative metoder, der det ble gjennomført totalt syv intervjuer med norske femtenåringer som var elever ved tre ulike ungdomsskoler og som hadde erfaring med et av følgende tiltak: Trygg av Natur, Sånn funker vi, og Pustepause. En utvalgt skole brukte NRK serien Rådebank som læringsverktøy i flere fag. Analyse: For å analysere funnene benyttet jeg Braun og Clarke (2006) sin tematiske analyse. Resultatene: Følgende fire hovedtemaer kom frem gjennom analysen: Økt livsmestring – Å skape fellesskap og relasjoner, Økt livsmestring – Å lære om psykisk helse, Økt livsmestring – Å snakke om psykisk helse, og Økt livsmestring – Mindfullness. Gjennom resultatene fremkommer det at elever har positive erfaringer knyttet til tiltakene Elevene vedsetter faktorer som fellesskap, dialoger, og relasjoner. Lære om, mer åpenhet og kunnskap om psykisk helse og fysisk aktivitet. Funnene viser også at elevene verdsetter en variert skolehverdag med mer aktivitet, lek og undervisning fra fagfolk. Konklusjon: Funnene viser at elevene opplever tiltakene som lærerike, viktige og meningsfulle. Selv om funnene fra denne studien viser til at tiltakene oppleves som positive for elevene, er det fremdeles behov for videre forskning på feltet med tanke på å få ytterligere kunnskap om hvordan denne typen tiltak kan ivaretas og innføres i flere skoler. Nøkkelord: Folkehelse, livsmestring, psykisk helse, ungdom, skole og tiltak.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLivsmestring i skolen – fellesskap, kunnskap, samtaler og avkobling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel