Kontaktlærere og elever med psykososiale vansker. En kvalitativ studie av hva kontaktlærere vektlegger i møte med elever med psykososiale vansker og hva fremhever de som utfordringer.
Abstract
Sammendrag
Et høyt antall elever strever med psykososiale vansker i norske ungdomsskoler i dag. Denne masteroppgaven i psykososial helse er en kvalitativ studie som søker kunnskap om kontaktlæreres erfaringer i møte med disse elevene og problemstillingen er: Hva vektlegger kontaktlærere i møte med elever med psykososiale vansker og hva framhever de som utfordringer? Studiens empiri har ledet til valg av teori som i denne oppgaven er relevante politiske føringer og dokumenter. Tidligere relevant forskning inngår også som del av teorien. Datamaterialet er samlet inn ved hjelp av semi-strukturerte intervju av tre kontaktlærere fra to ulike ungdomsskoler. Intervjuene er analysert ved hjelp av tematisk analyse og den vitenskapsteoretiske tilnærming er fenomenologi og hermeneutikk. Resultat viser at kontaktlærere vektlegger trygghet, relasjon, kunnskap gjennom kurs, samt tema knyttet til aktivitetsplikten i opplæringsloven: følge med, gripe inn, undersøke og tiltak. Videre framkommer det i studien utfordringer knyttet til kunnskap, å ivareta arbeidsoppgaver, samt behov for andre yrkesgrupper i skolen. Som konklusjon finner en at kontaktlæreres uttalte vektlegginger og utfordringer i møte med elever med psykososiale vansker bare til dels sammenfaller med politiske føringer og dokumenter.
Nøkkelord: ungdomsskole, psykososiale vansker, kontaktlærer, trygghet, relasjon, aktivitetsplikt, utfordringer