Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchrøder, Siv Kristine
dc.contributor.authorWestergren, Sarafian Sonia
dc.contributor.authorWilhelmsen, Kim Johnny
dc.date.accessioned2023-12-20T17:23:25Z
dc.date.available2023-12-20T17:23:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:175943931:32157483
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3108479
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om helsekonsultasjon av barn gjennomført i noen barnehager i Norge. Alle foreldre får tilbud om en slik helsekonsultasjon av barnet deres, og denne gjennomføres vanligvis på helsestasjonen. I flere kommuner har det i de siste årene vært prøvd ut å gjennomføre disse konsultasjonene i barnehagen. Dette har vært et samarbeid mellom barnehage og helsestasjon. Det har vært gjennomført få studier om hvordan slike samarbeid rundt helsekonsultasjoner fungerer. Helsekonsultasjoner utføres flere ganger i barnas første leveår. Vår studie retter seg mot to års konsultasjonen og samtalen mellom foreldre, helsesykepleier og pedagog. Studien har følgende problemstilling: Hvordan opplever foreldre samtalen under to års konsultasjonen? Studien er en kvalitativ intervjustudie med en fenomenologisk-hermeneutisk vitenskapsteoretisk tilnærming hvor formålet er å få frem foreldrenes erfaringer og opplevelser. Utvalget består av foreldre til barn som har gjennomført to års konsultasjon i barnehagen. Dataanalysen er basert på Braun og Clarke refleksive, tematiske analysemetode (Braun & Clarke, 2006). Våre hovedfunn viser at foreldrenes opplevelse av samtalene handlet om trygghet og mangel på trygghet. Faktorer som bidro til trygghet var en kjent person fra barnehagen, flere fagpersoner til stede og god atmosfære under samtalen. Faktorer som bidro til mangel på trygghet var mangelfull organisering og planlegging av samtalen og at det var en ukjent person med i samtalen. På tross av denne opplevde utryggheten, viser funnene at den totale opplevelsen av samtalen likevel opplevdes som trygg. Nøkkelord: Helsestasjon, barnehage, samarbeid, tidlig innsats, tverrfaglig samarbeid, trygghet, to års konsultasjon.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title"Flere øyne som ser" En kvalitativ studie om to års konsultasjonen i barnehagen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel