dc.description.abstract | Prosjektbakgrunn: Bakgrunnen for prosjektet er at vi begge jobber i kommunal
barneverntjeneste i en kommune hvor det satses stort på familieråd som metode. Tidligere har
metoden i hovedsak vært brukt i forbindelse med at barn plasseres utenfor hjemmet.
Familieråd brukes nå i større omgang og knyttet til flere utfordringer enn kun ved behov for
plassering i fosterhjem. Hensikt og problemstilling: Hensikten med studien var å få innsikt
i foreldrenes opplevelser av familieråd. Problemstillingen er; «hvordan opplever foreldre å
søke hjelp for familiens utfordringer gjennom familieråd». Metode: For å utforske
problemstillingen vår har vi valgt en kvalitativ forskningsmetode. Data ble samlet inn
gjennom semistrukturert intervju med åtte informanter. Utvalget bestod av åtte foreldre som
hadde søkt hjelp for utfordringer i familien gjennom familieråd. Innsamlet data ble analysert
gjennom Baun & Clarkes metode, tematisk analyse. Resultater: Gjennom vår studie
identifiserte vi tre hovedfunn; “Er det noen der for meg?”, “dialogens betydning” og “bedre
kontakt og samarbeid”. Konklusjon: Deltakerne i denne studien gav utrykk for at prosessen
med å finne og velge ut deltakere fra familie og utvidet nettverk til familierådet var en
utfordrende prosess, med mange følelser knyttet til om noen ville komme. De gav videre
uttrykk for at det var emosjonelt krevende å delta i familierådet, men det var godt å kunne
være åpen og ærlig om familiens utfordringer i trygge rammer. Deltakerne gav uttrykk for at
de fikk bedre kontakt med nettverket og at det var lettere å be om hjelp i etterkant av
familierådet.
Nøkkelord: familieråd, empowerment, dialogiske prosesser, sosial læringsteori, kvalitativ metode, nettverk. | |