Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrømland, Monica
dc.contributor.authorPitkänen, Ida Margaretha
dc.contributor.authorAateigen, Stina Nicoline
dc.date.accessioned2023-12-20T17:23:23Z
dc.date.available2023-12-20T17:23:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:175943931:123414802
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3108478
dc.description.abstractProsjektbakgrunn: Bakgrunnen for prosjektet er at vi begge jobber i kommunal barneverntjeneste i en kommune hvor det satses stort på familieråd som metode. Tidligere har metoden i hovedsak vært brukt i forbindelse med at barn plasseres utenfor hjemmet. Familieråd brukes nå i større omgang og knyttet til flere utfordringer enn kun ved behov for plassering i fosterhjem. Hensikt og problemstilling: Hensikten med studien var å få innsikt i foreldrenes opplevelser av familieråd. Problemstillingen er; «hvordan opplever foreldre å søke hjelp for familiens utfordringer gjennom familieråd». Metode: For å utforske problemstillingen vår har vi valgt en kvalitativ forskningsmetode. Data ble samlet inn gjennom semistrukturert intervju med åtte informanter. Utvalget bestod av åtte foreldre som hadde søkt hjelp for utfordringer i familien gjennom familieråd. Innsamlet data ble analysert gjennom Baun & Clarkes metode, tematisk analyse. Resultater: Gjennom vår studie identifiserte vi tre hovedfunn; “Er det noen der for meg?”, “dialogens betydning” og “bedre kontakt og samarbeid”. Konklusjon: Deltakerne i denne studien gav utrykk for at prosessen med å finne og velge ut deltakere fra familie og utvidet nettverk til familierådet var en utfordrende prosess, med mange følelser knyttet til om noen ville komme. De gav videre uttrykk for at det var emosjonelt krevende å delta i familierådet, men det var godt å kunne være åpen og ærlig om familiens utfordringer i trygge rammer. Deltakerne gav uttrykk for at de fikk bedre kontakt med nettverket og at det var lettere å be om hjelp i etterkant av familierådet. Nøkkelord:  familieråd, empowerment, dialogiske prosesser, sosial læringsteori, kvalitativ metode, nettverk.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleForeldres opplevelse av å søke hjelp for familiens utfordringer gjennom familieråd
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel