Fysioterapeuters erfaringer med helsefremmende arbeid i skolen
Description
Full text not available
Abstract
SammendragBakgrunn: De siste årene har det vært økt satsing på en tverrfaglig skolehelsetjeneste. Flere fysioterapeuter har blitt tilknyttet denne tjenesten, men retningslinjene er uklare. Det er derfor behov for mer kunnskap om fysioterapeutens oppgaver og rolle i skolehelsetjenesten. Hensikt: Hensikten med studien er å få innsikt i fysioterapeuters erfaringer med å fremme barn og unges helse i skolehelsetjenesten.Metode: Studien har et kvalitativt design. Datainnsamlingen ble gjort gjennom semistrukturerte intervjuer. Utvalget besto av åtte fysioterapeuter med erfaring fra skolehelsetjenesten. Datamaterialet ble analysert med inspirasjon fra Braun og Clarke (2006) sin tematiske analyse. Analysen resulterte i tre hovedtemaer, hver av de med tre undertemaer.Resultat: Informantene så på skolen som en gunstig arena for helsefremmende arbeid, med mulighet til å nå mange gjennom tiltak for å øke elevenes fysiske aktivitet og helsekompetanse. De erfarte fysioterapeutens rolle i skolehelsetjenesten som selvstyrt og udefinert, med hovedfokus på individuell elevoppfølging. De beskrev det tverrfaglige samarbeidet som begrenset, og de ønsket mer samarbeid med lærere, ledere og helsesykepleiere.Konklusjon: Funnene indikerer at informantene ønsket å bidra inn med sin med sin faglige kompetanse. De opplevde rolle og oppgaver som udefinerte, og beskrev prosessen for å finne sin plass i skolen som krevende. De ønsket et nært tverrfaglig samarbeid med skoleledelse, lærere og helsesykepleiere, for å få utnyttet ressursene best mulig og for å yte gode tjenester til elevene. Det er behov for forskning på fysioterapeutens rolle og hvordan skolehelsetjenesten best burde organiseres. Nøkkelord: fysioterapi, skolehelsetjeneste, tverrfaglig samarbeid og helsefremmende arbeid